Cum să reacţioneze un copil când este hărţuit

Un copil este hărţuit online atunci când este ofensat repetat, când i se inventează porecle, i se trimit mesaje care-l umilesc, de batjocură, de amenințare sau viruşi, când i se creează un cont fals sau este exclus cu rea voinţă dintr-o comunitate online.

Acţiunile de hărţuire online pot începe offline, de exemplu în curtea şcolii, după care trec foarte rapid în mediul virtual. Iată de ce, este important ca părinţii să menţină şi să dezvolte o comunicare continuă şi deschisă cu copilul, să fie atenţi la posibilele schimbări de comportament ale celui mic. Copilul trebuie să ştie că părintele îi este prieten şi el îi poate relata oricând despre problemele pe care le întâmpină. Astfel, pot fi evitate evoluţiile periculoase.

Un copil niciodată nu ajunge să fie hărţuit pentru că ar fi făcut ceva greşit. A-l învinui pe copil de cele întâmplate, nu-l va ajuta cu nimic. Din contra, copilul nu vă va mai povesti nimic din ce i se întâmplă. Mereu ascultaţi-l cu atenţie şi grijă. Încurajaţi-l să vă vorbească pentru că doar după discuţii veţi cunoaşte ce şi cum s-a întâmplat, iar astfel veţi şti cum să interveniţi.

Strategii de răspuns pentru a descuraja agresorul

Este foarte important să-i vorbiţi copilului despre cum ar trebui să reacţioneze când este hărţuit online.

Iată ce ar trebui să facă un copil pentru a descuraja agresorul:

  • Să ignore comportamentele agresive şi persoana care îl hărţuieşte;
  • Să nu deschidă mesajele răuvoitoare sau orice alte mesaje de la străini;
  • Dacă indiferența nu funcționează, să-i spună/scrie agresorului calm, dar ferm, să înceteze;
  • Să dezactiveze comentariile la postarea urmare a căreia a ajuns să fie hărţuit;
  • Să activeze setările de evaluare și aprobare după caz a etichetărilor înainte ca ele să apară pe profilul lui;
  • Să ceară ajutorul persoanelor de încredere.

Aţi putea împreună cu copilul să solicitaţi intervenţia specialiştilor

Iată ce opţiuni recomandăm: 

  • Raportaţi conținutul și utilizatorii abuzivi consultantului Siguronline. Raportarea este confidenţială, deci nimeni nu va afla cine a trimis raportul;
  • Apelaţi administratorul serviciului online utilizat (reţea socială, website, webchat, etc.) pentru a solicita ajutor sau raporta un abuz. Toate rețelele de socializare au rubrica sau butonul „Ajutor” sau „Raportare”; 
  • Salvaţi dovada hărțuirii, precum screenshot-urile conversației, email-urile, SMS-urile, fotografiile etc.

 

 

 

Învăţaţi copilul să respecte opiniile altor persoane, iar atunci când observă că prietenii lui hărţuiesc pe cineva, este important să-și exprime opinia împotriva acestor acțiuni. Copilul trebuie să ştie că fiecare persoană are dreptul de a fi tratată cu respect. Internetul este supus aceloraşi reguli şi legi ca şi viaţa reală. Defăimarea sau insultarea cuiva online este un lucru rău.

Un caz de hărţuire pe Internet îl puteţi raporta consultantului SigurOnline.

Dacă nu vă simţiţi pregătit/ă să raportaţi, însă doriţi să discutaţi despre ceeaa ce vă îngrijorează, cereţi un sfat, Apelaţi consultantul SigurOnline

Accesaţi Informații și Sfaturi dacă doriţi să aflaţi mai multe despre cum să vă protejaţi copilul online.

Relevant