Cum să păstrezi siguranța contului tău

Atunci când ştii care sunt riscurile pe Internet, când înveţi cum să le recunoşti și să le eviţi, Internetul devine un spațiu al oportunităților, în care să dobândeşti cunoștințe, să comunici, să-ţi dezvolţi competențele. În acest context, siguranţa contului tău este foarte importantă.

Cum să alegi o parolă

Cu o parolă potrivită, vei avea siguranţa că tu şi numai tu te poţi conecta la contul tău.

De aceea, mereu:

  1. Asigură-te că parola ta este unică, dar suficient de uşor de ţinut minte;
  2. Evită să foloseşti o parolă care este utilizată pe alte site-uri. Dacă un site este spart şi îţi este furată parola, hackerii o vor încerca deseori şi pe alte site-uri;
  3. Păstrează parola numai pentru tine. Dacă ai impresia că o ştie şi altcineva, îţi recomandăm să o schimbi. Pentru a schimba parola, intră în “Setările contului”.

Ce să faci dacă cineva ţi-a spart contul

Dacă primeşti notificări despre schimbări din cont pe care nu le-ai făcut tu sau notificări că cineva a încercat să se conecteze la contul tău, este posibil să-ţi fi fost spart contul. A-ţi fi spart contul înseamnă că altcineva s-a conectat la el fără permisiunea ta.

În cazul în care crezi că cineva s-a conectat fără permisiunea ta, ar trebui să-ţi securizezi contul. Parcurge câţiva paşi pentru a-ţi schimba parola şi să te asiguri că toate modificările recente din contul tău au fost făcute de tine.

Cum să ştii dacă altcineva are acces la contul tău

Administratorii serviciilor online sunt mereu atenţi la activităţile din contul tău care par suspecte, iar dacă vor observa ceva - te vor anunţa. De exemplu, dacă activezi alertele de conectare, vei primi o notificare de fiecare dată când cineva se conectează la contul tău de pe un dispozitiv nou.

Pentru a porni alertele de conectare, deschide Setările de securitate din Setările contului. Alege cum doreşti să primeşti alerta: prin e-mail sau prin mesaj text. Dacă primeşti o notificare de la alertele de conectare şi ştii că nu tu ai încercat să te conectezi, securizează-ți contul. Parcurge câţiva paşi pentru a-ţi schimba parola şi să te asiguri că toate modificările recente din contul tău au fost făcute de tine.

Dacă observi modificări pe care nu le-ai făcut tu, șterge-le.

O altă opţiune sunt aprobările de conectare.Când activezi aprobările de conectare, te vei conecta folosind parola şi un cod pe care ţi-e trimis pe telefon. Dacă altcineva încearcă să-ţi acceseze contul, persoana respectivă nu se va putea conecta. Doar tu te vei putea conecta, deoarece vei avea acces la telefon, unde vei primi codul.

Pentru a porni aprobările de conectare, intră la Setările contului și deschide Setările de securitate.

Pentru a afla mai multe despre funcţiile şi instrumentele de securitate, vizitează secţiunea „Funcţii suplimentare” de securitate din „Centrul de Ajutor” al serviciilor, platformelor online și rețelelor sociale.

Cum să recapeţi accesul la cont dacă uiţi parola

Dacă uiţi parola, te pot ajuta prietenii să recapeţi accesul la contul tău. Configurarea contactelor de încredere reprezintă o modalitate prin care prietenii te pot ajuta să reaccesezi contul.

Pentru a activa această opțiune, deschide Setările de securitate din Setările contului. Alege între 3 şi 5 prieteni buni, cu care să poţi lua uşor legătura prin telefon. Dacă nu ai acces la contul tău, contactele tale de încredere vor primi un cod de securitate. Poţi folosi codul respectiv pentru a te conecta din nou la cont. Numai tu te poţi conecta folosind codul, prietenii tăi nu pot face acest lucru.

Dacă este vorba despre o reţea de socializare, poţi să recapeţi accesul la cont primind un cod pe telefonul mobil presetat anterior ca fiind al tău.

Cum să afli pe ce dispozitive mai eşti conectat/ă acum

Te poţi conecta la contul tău de pe mai multe computere şi telefoane simultan. Fiecare loc în care eşti conectat reprezintă o sesiune activă. Pentru a vedea şi administra o listă cu sesiunile active, mergi la Setările contului, deschide Setările de securitate.

Conectările de pe telefoanele mobile pot afişa uneori o locaţie pe care nu o cunoşti. Dacă vezi o sesiune despre care ştii sigur că nu a fost începută de tine, opreşte-o şi schimbă-ţi parola.

Pentru a afla mai multe despre cum să administrezi locurile în care eşti conectat, vizitează secţiunea „Funcţii suplimentare” de securitate din „Centrul de Ajutor” al paginii web pe care ai cont.

Când să te deconectezi de la cont

Dacă accesezi contul folosind un computer sau un dispozitiv pe care îl utilizezi în comun cu alte persoane, mereu asigură-te că te deconectezi când ai terminat.

Pentru a te deconecta de pe un dispozitiv mobil, mergi la „More” (Mai mult), după care „Log Out” (Deconectare).

Pentru a te conecta din nou la cont, introdu adresa de e-mail sau numărul de telefon şi parola. Dacă uiţi parola, o poţi reseta.

Ce ar trebui să faci dacă vezi o postare sau un mesaj suspect

Dacă vezi conţinut care pare suspect sau sună prea bine pentru a fi adevărat, nu apăsa pe el, nu-l distribui, ci raportează-l. Atinge săgeata din colţul din dreapta sus al postării și selectează Raportează postarea.

Spamul poate fi o postare, un mesaj sau chiar o cerere de prietenie. Pentru a afla mai multe despre cum să recunoşti şi să reacţionezi la spam, vizitează secţiunea „Spamul şi alte ameninţări de securitate” din „Centrul de Ajutor” al rețelelor sociale.

Cum să recunoşti încercările de a ţi se fura parola şi informaţiile contului

Uneori, unele persoane creează site-uri web false, care arată ca reale şi îţi cer să te conectezi. Aceasta este o înşelătorie prin care escrocii vor să îţi fure numele de utilizator, parola şi alte informaţii personale.

Nu uita, persoanele care vor cu adevărat să te ajute, sau serviciile sociale autentice, nu vor trimite niciodată un e-mail în care să-ţi ceară parola contului, CNP-ul sau numărul complet al cardului tău bancar.

Dacă vei primi vreodată un mesaj de la o adresă de e-mail suspectă, nu apăsa pe niciun link din interiorul acestuia şi nu răspunde la mesaj. Mesajele pot fi diverse şi pot părea foarte reale, de exemplu: „Avem nevoie de numărul cardului tău bancar pentru a-ți păstra contul activ”.

Cum păstrează serviciile online informaţiile despre tine

Majoritatea serviciilor sociale populare au create măsuri de securitate pentru a contribui la protejarea ta şi a datelor tale.

Navigarea securizată este una dintre modalităţile prin care-ţi sunt protejate informaţiile. De exemplu, postarea unei actualizări de stare sau trimiterea unui mesaj sunt criptate. Asta înseamnă că cea ce scrii este transformat într-un cod, astfel încât informaţiile să nu poată fi accesate fără permisiunea ta.

De obicei, administratorii reţelelor sociale nu oferă nimănui informaţiile tale personale, decât dacă li se cere prin lege. Pentru a afla mai multe despre informaţiile care le au administratorii reţelelor sociale despre tine şi despre cum sunt utilizate, vizitează secţiunea „Cum sunt distribuie aceste informaţii?” din „Politica de date” sau „Politica de confidențialitate” a paginii web pe care ţi-ai creat cont.

Află mai multe despre ce poţi face pentru a păstra siguranţa contului vizitând secţiunea „Ce pot face pentru a păstra siguranţa contului?” („What can I do to keep my account secure?”) din „Centrul de Ajutor” al serviciului folosit de tine.

Relevant