Gândirea critică în contextul educației pentru siguranța online

La întâlnirile noastre cu învățătorii și profesorii, discutăm deseori despre importanța dezvoltării la copii a abilităților de gândire critică pentru o navigare activă, pozitivă și responsabilă în mediul online.

În acest context, a gândi critic nu înseamnă doar a evalua un conținut și sursa acestuia. Gândirea critică se referă la orice situație de interacțiune cu spațiul virtual. În relațiile online este esențial să recunoști care acțiuni îți pot afecta imaginea și reputația, când riști să fii hărțuit, manipulat sau șantajat. Sunt lucruri care pot afecta starea de bine a utilizatorului în mediul online și în viața reală.

Un utilizator online cu abilități de gândire critică va evalua mai ușor situațiile prin care trece, va anticipa mai ușor consecințele comportamentului său și altor utilizatori. Va acționa mai rațional și în interesul său. Iar în cazul în care drepturile i-au fost încălcate sau simte disconfort, va cere ajutor cu mai multă încredere.

Dezvoltarea gândirii critice este necesară pentru siguranța online a copiilor. Este esențial să învețe să facă alegeri responsabile, nu doar să cunoască riscurile din mediul online.

Lecțiile, activitățile și discuțiile despre siguranța online trebuie să ofere elevilor spațiu pentru a dezvolta astfel de abilități. Căci părinții și profesorii nu sunt întotdeauna alături pentru a-i ghida. În același timp, dezvoltarea gândirii critice nu înseamnă a pune responsabilitatea alegerilor corecte pe umerii copilului. Vrem să-l ajutăm să devină mai rezilient în situații de risc sporit sau în fața unui potențial abuz. Și vrem să-l învățăm să evite situațiile riscante pentru sine sau pentru un alt copil.

Așadar, în contextul educației pentru siguranța online, gândirea critică înseamnă:

  • analiza și evaluarea acțiunilor;
  • identificărea legăturii dintre comportament și risc;
  • identificarea comportamentelor sigure.

Învățați copilul regula celor 3 întrebări Cine? Ce? Cum?

Prin activități și discuții prietenoase:

  1. Când vrea să posteze un conținut:
  • Cine poate vedea această imagine/acest video?

  • Cine poate salva această imagine/acest video?

  • Cine poate fi afectat de această imagine/acest video?

2. Când cineva îi cere o fotografie sau un video:

  • Ce va face acel cineva cu această imagine/acest video?

  • Ce să pun la îndoială din ceea ce-mi spune el sau ea că va face cu această imagine/acest video?

  • Ce se poate întâmpla mai departe cu această imagine/acest video?

3. Când vede pe o rețea publică o fotografie sau un video cu caracter sexual, în care este reprezentat un copil:

  • Cum a ajuns acest conținut să-l văd și eu ?

  • Cum se simte copilul care apare în fotografie sau video?

  • Cum aș putea să-l ajut pe acest copil sau să nu-i fac mai rău?

Dezvoltarea abilităților de gândire critică în mediul online este un process de durată și, pentru fiecare copil, acest proces va fi diferit. Vă încurajăm să susțineți acest proces, arătându-le copiilor că, la școală, este loc pentru discuții legate de experiențele lor de utilizatori online.

Resursele utile pentru lecțiile despre siguranța online le găsiți la rubrica Resurse didactice.

Relevant