Realitatea virtuală – ce este și cum ne poate ajuta

Distribuie

Într-o eră digitală în continuă expansiune, realitatea virtuală (VR) și concepte precum „metaversul” devin tot mai prezente în viața copiilor.

Ce este realitatea virtuală?

Realitatea virtuală (VR) este o tehnologie care folosește echipamente speciale – cel mai des o cască cu ecran și uneori căști audio sau manete – pentru a crea impresia că cineva se află într-un alt loc decât cel real. Atunci când un copil folosește VR, vede și aude lucruri care îl fac să creadă că este prezent într-un „univers digital”.

Ce este „metaversul”?

„Metaversul” se referă la lumi virtuale persistente, accesibile continuu, în care utilizatorii pot interacționa, crea și socializa. Aceste lumi nu sunt limitate la realitatea virtuală. Mai multe jocuri online populare se consideră parte din metavers, având opțiunea de a oferi experiențe imersive și interactive.

Cum poate fi folosită realitatea virtuală/metaversul?

Copilul intră cel mai ușor în lumea tehnologiilor, fiind atras de curiozitate și de dorința de a descoperi lucruri noi, inclusiv fiind atras de realitatea virtuală și metavers care nu sunt doar tehnologii spectaculoase, ci și instrumente care pot fi aplicate în multe domenii ale vieții.

  • În educație

Realitatea virtuală poate transforma modul în care copiii învață. În loc să citească doar din manual despre piramide sau despre sistemul solar, copilul poate „călători” virtual în Egipt sau poate „pluti” printre planete. Lecțiile devin mai atractive, mai interactive și îl ajută să rețină mai bine informațiile. Profesorii pot folosi VR-ul pentru a face orele de istorie, geografie sau biologie mult mai dinamice și interesante.

  • În divertisment

Jocurile video reprezintă unul dintre cele mai populare domenii în care este utilizată realitatea virtuală. În loc să privească un ecran, copilul devine parte a jocului: se află chiar acolo, se mișcă, explorează și interacționează cu lumea virtuală. De asemenea, și filmele sau concertele pot fi experimentate în VR, oferind copilului senzația că se află chiar în mijlocul scenei.

  • În viața de zi cu zi

Realitatea virtuală poate fi utilă și în activitățile practice. De exemplu, copilul poate învăța regulile de circulație printr-un joc interactiv, în care traversează corect strada sau se deplasează pe trotuar. Totodată, poate descoperi noi modalități de a avea grijă de mediul înconjurător, participând la simulări în care plantează copaci sau reciclează obiecte.

Ar trebui să ne facem griji?

Totuși, la fel ca în cazul oricărei activități online, copilul poate fi expus la o serie de riscuri care ar putea să-i pună în pericol siguranța.

În medii virtuale, identitățile pot fi ascunse sau mascate, iar copiii pot comunica cu persoane necunoscute, care au intenții mai puțin prietenoase. Această interacțiune cu persoane necunoscute poate duce la presiune, manipulare sau chiar la situații de abuz la care copilul nu este pregătit să facă față.

De asemenea, marea majoritate a platformelor de realitate virtuală nu sunt destinate copiilor, dar chiar și în platformele destinate copiilor, există riscul ca aceștia să întâlnească conținuturi nepotrivite vârstei lor, cum ar fi violență sau limbaj agresiv.

În mediul virtual, copiii pot fi tentați să imite comportamente nepotrivite sau agresive pe care le văd la alți utilizatori, precum jignirea, intimidarea sau presiunea asupra colegilor de joc.

Realitatea virtuală și metaversul nu mai sunt doar concepte de viitor, ci o realitate prezentă care atrage copiii prin noutate, curiozitate și oportunități de explorare. Aceste tehnologii pot fi instrumente extraordinare pentru educație, joacă și dezvoltare, dar, în același timp, vin la pachet cu provocări și riscuri pe care nu le putem ignora.

Distribuie