Ce urmează după lecția despre siguranța online?
Elevii sunt obișnuiți că după fiecare modul sau capitol studiat la o disciplină școlară să urmeze etapa de evaluare a cunoștințelor acumulate. Însă ce urmează după o lecție despre siguranța online?
Cum ne dăm seama dacă cele 45 de minute și-au atins cu adevărat obiectivele notate în demersul didactic?
Din experiențele împărtășite de cadrele didactice care desfășoară lecții și activități despre siguranța online adesea revin la subiectele discutate fie prin chestionare, teste sau elevii desenează postere, în special în luna februarie sau alte activități ce au scopul de a evalua abilitățile elevilor de a gestiona provocările din mediul online.
Însă, dincolo de orice metodă de evaluare, cel mai important care poate fi realizat după o lecție despre siguranța online este procesul de reflecție din partea elevului despre cum se leagă cele învățate cu ceea ce se întâmplă în realitate cu el în mediul online. „ … Am sau nu am prieteni în online pe care nu i-am văzut niciodată în viața reală? Am primit sau nu am primit vreodată mesaje cu conținut răutăcios, deranjant sau sexual? Au încercat străini dubioși să facă cunoștință cu mine? Am primit sau nu propuneri indecente de la prieteni online în care părea că pot să am încredere? A încercat sau nu o persoană din online, devenită apropiată, să mă amenințe cu lucruri despre care aș dori să nu cunoască nimeni? M-aș adresa eu celor de acasă, profesoarei/profesorului sau psihologului din școală dacă ceva mi s-ar întâmpla în mediul online?”
Șirul întrebărilor poate continua. Ne-am dori desigur ca fiecare răspuns să exprime un comportament sigur și să nu existe vreun copil care a trecut prin experiențe neplăcute în mediul online. Dar realitatea este diferită. Totuși, faza cea mai valoroasă etapă a acestui proces de reflecție este atunci când copilul decide să fie mai precaut și să pună la îndoială intențiile altor utilizatori sau să ceară ajutor dacă se simte în pericol.
Mulți copii din cei care scriu consultantului Gabi, pe portalul Siguronline.md, menționează că au discutat la lecție despre siguranța online și ulterior au decis să se adreseze după ajutor, fiindcă de multe ori nu se simt pregătiți să povestească părinților sau unei profesorilor despre cele întâmplate în mediul online.
Când un copil decide să vorbească despre ceea ce îl frământă în mediul online, este un semn că mesajul lecției a ajuns acolo unde trebuie. Unii copii aleg să scrie consultantului Gabi nu doar pentru că li s-a spus că este anonim și confidențial, ci pentru că lecția i-a făcut să reflecteze cu adevărat. Au simțit că pot împărtăși o teamă, un dubiu sau o neliniște este și este în sine o reușită a cadrului didactic.
Așadar, fiecare profesor care reușește să provoace discipolii săi la reflecție despre pericolele întâlnite în mediul online dincolo de metodele și tehnicile folosite este cu adevărat un magician. Indiferent de cât de frumoase sunt posterele sau corecte concluziile spuse de elevi la sfârșit de lecție, cel mai important rezultat este ceea ce gândesc și analizează ei mai târziu. Iar ceea ce vor reflecta și păstra în timp va depinde în mare măsură de ce reușim să le transmitem în acele 45 de minute. Ceea ce merită cu adevărat să le oferim este:
- Înțelegerea clară că bunăstarea în mediul online nu înseamnă doar parole și programe de securitate;
- Certitudinea că lecția nu este despre critica și blamarea interesului copiilor de a fi mult timp în mediul online;
- Recunoașterea faptului că este apreciat dialogul la lecție, dar nu se impune implicarea în activitățile cu care nu se simt confortabil;
- Împărtășirea principiului că un copil nu se face vinovat niciodată dacă în mediul online a avut încredere într-o persoană care i-a cerut să-i transmită sau să facă ceva.
Nu este ușor să ne asigurăm că elevii noștri primesc tot ce încercăm să le oferim în cadrul activităților despre siguranța online. Tocmai de aceea, este important să revenim periodic la cele discutate, întărind două reguli necesare pentru o navigare sigură online:
- Siguranța online este importantă și este un drept de care trebuie să beneficieze fiecare copil.
- Siguranța online depinde de acțiunile proprii, dar și de acțiunile altor utilizatori.
Pentru mai multe informații și resurse didactice despre siguranța online, accesați rubrica Resurse didactice de pe www.siguronline.md