Sunt dirigintă/diriginte. Cum să discut constructiv cu părinții la tema prieteniilor și comunicărilor online ale copiilor?
Un diriginte implicat în educarea siguranței online va aborda cel puțin o dată în an, cu elevii săi subiectul prieteniilor și comunicării în mediul online.
Aceasta este una dintre temele de bază pentru educarea la copil a comportamentelor sigure în mediul online, contribuind la prevenirea unor situații riscante cu care se pot confrunta tinerii utilizatori.
În școală, elevii învață cum să recunoască și să gestioneze anumite provocări în interacțiunea online. În cadrul activităților școlare fiind ghidați de către cadru didactic, aceștia sunt implicați în discuții și identificarea soluțiilor în cazul unor prietenii dubioase. Însă, activitățile de la școală nu sunt suficiente pentru a-i proteja pe copii de situații mai puțin plăcute în comunicarea și prieteniile online. Astfel, rolul dirigintelui este de a implica familia/părinții în acest proces pentru a construi o temelie durabilă a cunoștințelor și abilităților copiilor de a interacționa cât mai sigur cu utilizatorii în spațiul digital. Despre cum poate un diriginte să ajute în astfel de situații, propunem următoarele sugestii:
Planul de discuție cu părinții
- Ce înseamnă o comunicare online și prin ce se deosebește de o prietenie online;
- Platforme online și aplicații de comunicare specifice vârstei;
- Nevoia copilului de comunicare în mediul online la diferite etape ale vârstei;
- Negarea mitului – prieteniile online nu există;
- Abordări prietenoase în discuția părintelui cu copilul despre riscurile comunicărilor cu persoane necunoscute în mediul online;
- Modalități de discuție constructivă cu copilul despre comunicarea și prieteniile online;
- Reacții echilibrate ale părintelui la situații ale copilului legate de comunicările și prieteniile online;
- Resurse și instrumente utile copiilor și părinților pentru a cere ajutor.
Înainte de întâlnirea cu părinții, elaborați un plan al discuției la tema prieteniilor și comunicărilor online. Un astfel de plan ar putea include următoarele aspecte-cheie:
Recomandări pentru inițierea discuțiilor despre prieteniile online cu copiii
Nu este suficient ca părintele să audă fraza: Aveți grijă cu cine comunică copilul Dvs. pe Internet. Este important și necesar ca acesta să cunoască poate oferi copilului sprijin și de unde să înceapă discuția despre comunicarea cu prietenii în mediul online.
În acest sens, explicați părinților că o astfel de discuție nu trebuie să fie asemănătoare unui interogatoriu. Mai potrivit ar fi dacă discuția va începe cu întrebări despre ce mai fac anumiți prieteni ai copilului pe care nu i-a văzut de mult timp: Ce mai face X sau Y? Mai discutați? Treptat în discuție se va pune accent pe comunicarea în online cu persoane necunoscute copilului în viața reală și situații care ar putea avea loc în cazul în care acestea se dau drept altcineva.
Chiar dacă pare cumva mai dificil la prima vedere, pot fi inițiate discuții mai apropiate despre emoții și stări emoționale. De exemplu, părintele ar putea fi sincer și i-ar putea mărturisi copilului că este îngrijorat de anumite informații și date despre riscuri online despre care a auzit la adunarea cu părinții, asigurând copilul că îi este oricând alături în depășirea unei situații mai puțin plăcute în relația cu un prieten(ă) online.
În aceste discuții cu părinții, accentuați de fiecare dată că un copil nu se va face niciodată vinovat în cazul în care o persoană cunoscută sau necunoscută în mediul online îi cere să trimită vreo fotografie sau să facă alte acțiuni ce îi provoacă copilului o stare neplăcută (frică, îngrijorare, confuzie, etc.)
Planuri de acțiuni pentru diferite situații
Necesar este ca după o ședință individuală sau de grup cu părinții, aceștia să părăsească sala de clasă cu cel puțin un model de plan de acțiune recomandat. Pe lângă sfaturile și sugestiile primite, un plan de acțiune va fi un instrument bun care îi va fi de ajutor părintelui în situații provocatoare legate de prieteniile online.
Pregătiți 2 sau 3 situații pentru discuție legate de comunicările și prieteniile online. Propuneți părinților să identifice posibilele riscuri pentru copil în situațiile prezentate, discutând despre ce și cum ar putea face pentru a ajuta copilul. Astfel, veți propune sau veți elabora împreună un plan de acțiune al părintelui pentru o situație asemănătoare. Explicați și analizați foarte minuțios fiecare pas al planului din perspectiva unei abordări prietenoase față de copil. Vedeți câteva idei pentru a argumenta necesitatea unei abordări prietenoase în acțiunile părintelui cu referire la situații neplăcute în mediul online:
Reacția calmă a părintelui care află despre o situație online a copilului îl va predispune pe acesta să-și împărtășească experiența avută.
Propunerea părintelui către copil de a găsi împreună o soluție, cultivă sentimentul de încredere și ajută copilul să treacă mai ușor peste stările negative pe care le trăiește (frică, vină).
Înțelegerea și suportul din partea părintelui în situații dificile pentru copil vor preveni repetarea comportamentelor de risc în viitor.
Referirea la temele discutate cu copiii
Părinții trebuie să cunoască ce învață copiii la școală despre siguranța online. Scopul nu este de a demonstra că școala nu rămâne indiferentă la acest subiect. Părinții care cunosc ce subiecte sunt abordate în discuție cu copiii și cum sunt abordate aceste subiecte, vor contribui mai bine la întărirea sfaturilor și recomandărilor adresate copiilor.
La final, accentuăm faptul că este important ca atât Dvs. ca și ghid al copiilor și părinților, precum și părinții, să acceptați faptul că nimeni nu poate interzice copiilor să comunice și să prietenească online, chiar dacă posibilele riscuri pot fi mari. Cel mai bun lucru pe care îl pot face adulții responsabili este să pregătească copilul să facă față provocărilor în relaționarea cu alți utilizatori. Doar astfel, vor fi formate abilități ce vor ajuta copilul să recunoască riscurile în comunicarea cu persoane rău intenționate făcând alegeri sigure și responsabile.
Pentru mai multe informații despre siguranța online, recomandați părinților să acceseze platforma www.siguronline.md sau să scrie consultantului Gabi în cazul în care un copil are nevoie de ajutor.