Sunt dirigintă/diriginte. Cum să discut constructiv cu părinții la tema conținuturilor cu caracter sexual pe care le pot vizualiza copiii în mediul online?

Distribuie

Se poate întâmpla ca un copil să acceseze online conținuturi cu caracter sexual. O astfel de situație va fi urmată de o reacție.

În dependență de vârsta, înțelegerea, gradul de pregătire și informare a copilului, această reacție va fi diferită și va determina anumite comportamente. Copilul, fie va continua să privească sau să caute astfel de conținuturi, fie va închide și se va adresa unui adult, va raporta conținutul sau va trăi sentimente de frică, rușine sau neînțelegere.

În unele dintre articolele anterioare, specialiștii noștri au propus recomandări pentru discuțiile cu copiii la teme despre conținuturile cu caracter sexual. Pregătirea părinților pentru astfel de discuții este la fel de necesară, căci pentru mulți dintre aceștia întâmpină dificultăți în a aborda aceste subiecte sau nu sunt pregătiți să discute cu copiii.

Ședință cu părinții pe subiecte sensibile și care are scop de a pregăti părinții să fie sprijin copiilor va fi gândită și construită astfel încât părintele spre final să nu-i treacă prin minte gânduri de genul – „Nu pot schimba nimic” sau „Mai bine va fi dacă voi interzice navigarea pe Internet a copilului”.

Pentru a ghida părintele să-și ajute copilul să facă alegeri bune și potrivite în cazul conținuturilor accesate, propuneți-i câteva direcții de discuție cu copilul său acasă. De exemplu, școlarul mic va învăța să facă alegeri mai sigure dacă i se va vorbi despre imaginile bune și imaginile rele, fiind descrise emoțiile pe care le trezesc fiecare din aceste imagini.

Imaginea bună – imaginea reprezintă lucruri frumoase care ne înconjoară și care sunt plăcute atunci când le privim împreună cu familia și prietenii; Aceste imagini ne pot aduce emoții de bucurie, liniște și căldură în suflet.

Imaginea rea – imaginea care reprezintă oameni care nu-și acoperă părțile intime ale corpului sau care arată niște gesturi care nu sunt politicoase și care jignesc; imaginea care provoacă jenă, frică; imaginea pe care ai tendința să o ascunzi.

De la vârsta cât mai mică, ar fi bine să i se explice copilului acasă că tot ce apare în mediul virtual pe care el îl accesează (filmulețe, desene animate, rețele sociale, etc.) este creat și publicat de oameni. Iar imaginile rele sau cele cu caracter sexual sunt imagini publicate intenționat pentru a fi accesate de utilizatori adulți. Imaginile cu caracter sexual nu sunt destinate copiilor.

Fiecare părinte poate face asocieri cu alte lucruri și acțiuni interzise și dăunătoare copiilor până la 18 ani. De exemplu, nu este permis copiilor până la 18 ani să urce într-un automobil și să conducă fără permis și cunoștințe sau nu este permis copiilor să repare o priză. Toate acestea pot fi periculoase și dăunătoare, exact ca și imaginile rele (cele cu caracter sexual).

Cu preadolescenții și adolescenții discuția poate părea mai complicată pentru un părinte, dat fiind faptul că aceștia sunt la etapa de explorare a sexualității. Combateți cu părinții mitul că discuțiile cu adolescenții despre conținuturile cu caracter sexual sau industria conținuturilor cu caracter sexual (pornografia) va provoca mai mult interes nesănătos și periculos. A evita o astfel de discuție înseamnă a-l lăsa pe copil singur să caute ceea ce despre ce cu el nu se vorbește acasă și la școală (temele tabu).

Astfel, încurajați părintele să discute cu copilul său despre respectul față de corpul său și cel al altor persoane, despre părțile intime ale corpului care nu trebuie expuse în imagini; să explice că astfel de conținuturi disponibile online nu reflectă adevărata imagine a sexualității, frumosului și relațiilor între oameni.

O parte importantă a educației de acasă privind conținuturile cu caracter sexual trebuie să includă sensibilizarea adolescenților  cu privire la impactul și consecințele acestora. Astfel ca ei să înțeleagă că o imagine cu caracter sexual în mediul online accesate intenționat sau întâmplător (de exemplu, au primit de la cineva un link) reprezintă persoane care nu și-au dorit și nu și-au dat acordul ca aceste imagini cu ei să ajungă în mediul online. Această situație reprezintă o încălcare gravă a drepturilor acestei persoane și reprezintă un abuz. Totodată, există situații în care unele persoane sunt forțate să producă astfel de conținuturi, ceea ce constituie nu doar un abuz, ci și o infracțiune.  Părinții trebuie să le explice copiilor că atunci când este vorba despre imagini sau videoclipuri cu minori lucrurile devin și mai grave. Legea protejează copiii în astfel de situații, iar distribuirea acestora este ilegală și poate avea consecințe serioase.

Atât acasă, cât și la școală, copiii trebuie informați  despre riscurile asociate cu publicarea, transmiterea sau/și distribuirea imaginilor cu caracter sexual. Odată ce o astfel de imagine ajunge online, este foarte dificil să fie ștearsă, iar consecințele pot fi pe termen lung.

În funcție de vârstă și nivelul lor de înțelegere, copiii trebuie ghidați să recunoască și să gestioneze în mod responsabil și sigur situațiile în care accesează un conținut cu caracter sexual. Acțiunile sigure pe care le pot lua imediat pentru a se proteja și despre care trebuie să cunoască orice utilizator, sunt:

  • Închidere fereastră/pagină;
  • Raportare conținut sau pagină;
  • Blocarea utilizatorului sau sursa conținutului;
  • Solicitare de ajutor a unui adult de încredere.

Discuțiile cu părinții despre siguranța online ar trebui să sublinieze că măsurile de protecție tehnică, precum filtrele de conținut și programele de control parental pot fi utile, dar nu sunt suficiente pentru a proteja copiii de conținuturi dăunătoare. Aceste măsuri tehnice, trebuie utilizate împreună cu explicații și discuții prietenoase pentru copil deoarece:

  • Pot fi aplicate doar în cazul preșcolarilor și școlarilor mici;
  • Pot crea senzația de control ce dăunează relației de încredere cu copilul;
  • Unele setări pot fi ușor depășite chiar și de către unii copii mai descurcăreți în domeniul tehnologiilor.
  • Nu sunt eficiente 100 %;

La întâlnirea cu părinții este important să le vorbim că nu putem interzice copiilor să acceseze Internetul din dorința de a-i proteja de conținut dăunător. Prin discuții prietenoase și ghidare, copiii pot fi ajutați să facă singuri acțiuni corecte pentru a se proteja pe sine dar și pe alți copii în interacțiunea loc cu conținuturile online.

Pentru mai multe informații despre siguranța online, recomandați părinților să acceseze platforma www.siguronline.md sau să scrie consultantului Gabi în cazul în care un copil are nevoie de ajutor.

Distribuie