Conținutul nepotrivit – o temă mai delicată de discuție cu elevii
O preocupare cu care se confruntă majoritatea se referă la calitatea și impactul emoțional al conținutului pe care îl accesează și vizualizează copiii de diferite vârste.
Indiferent dacă sunteți diriginte în clasa celor mai micuți sau educați clase de preadolescenți ori adolescenți, este o preocupare comună.
Conținuturile nepotrivite vârstei, cu părere de rău, se întâlnesc sub diferite categorii și afectează direct copiii și adolescenții (conținut cu caracter violent, conținut cu caracter sexual, conținut ce incită la ură și violență sau chiar la auto vătămare, etc.).
Adulții, de regulă, apelează la soluții de ordin tehnic pentru a minimaliza sau a exclude din câmpul de vedere al copilului tot felul de imagini, ce îl pot afecta sau care îi pot forma o percepție distorsionată a realității. Ei utilizează programe de blocare a paginilor web, filtre de conținut, programe de control parental, etc. Însă oricât de bună ar fi soluția tehnică, există o mare probabilitate ca un copil să acceseze conținuturi nepotrivite vârste și nivelului de înțelegere de pe un alt dispozitiv sau chiar să-l primească de la cineva într-o comunicare online.
Cele mai potrivite acțiuni de siguranță pe care le poate întreprinde un adult este să pregătească copilul pentru o „întâlnire neplăcută” cu conținutul nepotrivit. Protecția copiilor împotriva accesării și interacțiunii cu conținut online pornește de activități de informare și ghidare în cadrul lecțiilor despre siguranța online.
În clasele primare, recomandăm desfășurarea unei lecții în care învățătoarea/învățătorul, prin intermediul activităților interactive și joc didactic, discută cu micuții utilizatori despre imaginile bune și rele, despre emoțiile pe care le trăiește copilul atunci când accesează o imagine rea și despre ce ar putea face în așa cazuri. Cadrele didactice din învățământul primar pot accesa și descărca scenariul didactic pentru lecția „Imagini bune. Imagini rele” la rubrica Resurse didactice. dar și alte resurse care abordează interacțiunea copiilor cu conținutul online.
În clasele de gimnaziu, subiectul conținuturilor nepotrivite pot fi integrate în discuții mai ample despre siguranța online. Abordarea conținuturilor cu caracter sexual poate fi provocatoare și delicată, mai ales în cazul preadolescenților și adolescenților. O provocare suplimentară poate apărea din nesiguranța cadrului didactic în gestionarea reacțiilor și emoțiilor elevilor pe parcursul unor astfel de conversații. În acest sens, venim cu câteva sugestii care sperăm să vă fie utile în realizarea acestor activități.
Tema activității despre conținuturi
Formulați tema activității sau a lecției într-un mod care să evite expresii precum „caracter sexual”, „poze nud”, „fotografii sau video indecente”, etc. Astfel, veți reduce reacții nedorite, comentariile sau starea de disconfort în rândul elevilor.
În schimb, vă recomandăm să integrați această temă în discuțiile despre siguranța online punând accent pe comportamentele responsabile într-o comunicare sau relație online și riscurile distribuirii conținuturilor personale.
Abordarea conținuturilor sensibile cu elevii
De exemplu, în cadrul lecției despre Comunicarea cu prietenii în mediul online, puteți întreba elevii cum preferă să comunice, de obicei: prin texte, imagini, emoji, GIFuri, video, etc. Apoi, îi puteți provoca la o discuție despre tipul mesajelor care ar putea deranja sau pot fi nepotrivite pentru prieteni. Cum cred că ar reacționa diferiți utilizatori la primirea unor mesaje urmate de conținuturi cu caracter sexual? Ce poate face un utilizator în cazul în care accesează întâmplător sau primește imagini cu persoane în ipostaze sexuale sau poze nud?
De asemenea, la orice altă lecție despre siguranța online reamintiți elevilor despre mențiunea 18+ pentru conținuturi sau site-uri web. Explicați-le că aceste restricții există pentru a proteja anumite categorii de utilizatori, care pot transmit mesaje ce distorsionează realitatea sau chiar pot ascunde situații de abuz asupra unei persoane adulte sau copil. Încurajați-i să nu distribuie astfel de conținuturi, nici să nu le acceseze în cazul în care primesc linkuri dubioase.
Principiul „Raportez ceea ce nu apreciez”
În discuțiile cu elevii întrebați-i dacă ar fi de acord cu principiul „Raportez ceea ce nu apreciez”. Porniți de la conținuturi care îi interesează și pe care le apreciază. Întrebați-i despre valoarea acestor conținuturi pentru ei și pentru alți utilizatori, copii. Continuați cu întrebări despre conținuturi care le displac și care ar fi motivele. În acest mod, copiii vor enumera conținuturile dăunătoare, iar raportarea acestora către administratorii platformelor ar fi o bună modalitate de a opri distribuirea lor.
Nu în ultimul rând, atât la școală, cât și acasă, este bine să le reamintim copiilor că pot discuta oricând cu un adult de încredere în cazul în care au primit de la cineva o fotografie sau un video pe care nu îl înțeleg sau care le provoacă stări neplăcute. În plus, există și consultantul prietenos Gabi pe portalul siguronline.md, gata să discute cu orice copil care are nevoie de ajutor atunci când o situație în mediul online îl deranjează.