Ce fac dacă copilul meu comunică cu un chatbot?

Distribuie

Chatbot-urile pot fi interesante și atrăgătoare pentru copii, dar interacțiunea cu ele vine și cu riscuri pe care părinții trebuie să le cunoască.

Un chatbot este un program de inteligență artificială (IA) creat pentru a simula o conversație umană. Acesta poate răspunde la mesaje scrise sau vocale, adaptându-se la informațiile celui/celei care îl utilizează. Cu cât copilul comunică mai mult cu el, cu atât chatbotul învață să răspundă într-un mod mai apropiat de stilul și interesele acestuia. Inițial, chatbot-urile au fost dezvoltate pentru a ajuta utilizatorii să găsească rapid informații, pentru a acționa ca tutori virtuali pentru copii sau pentru a oferi sprijin emoțional și companie. Rapoartele internaționale indică faptul că unii copii și tineri petrec mult timp în compania chatboturilor, discutând  subiecte care pot fi personale și sensibile, uneori răspunsurile fiind nepotrivite sau chiar dăunătoare pentru copii.

Ce pericol există în comunicarea cu un chatbot ?  

Un chatbot poate expune copilul la conținuturi și mesaje care distorsionează realitatea și, de asemenea, poate  oferi sfaturi mai puțin potrivite vârstei sau nivelului de înțelegere al copilului. Totodată,  acestea sunt concepute pentru a încuraja interacțiunea continuă, fapt care poate duce la utilizarea în exces de către copil, afectându-i etapele de dezvoltare socio-emoțională.

Copiii și tinerii sunt deosebit de vulnerabili, deoarece se află încă în etapa dezvoltării gândirii critice și a abilităților de comunicare. Din acest motiv, ei pot fi ușor induși în eroare sau manipulați. În plus, răspunsurile oferite de chatbot sunt preluate din surse online, iar acest lucru nu garantează că informațiile sunt veridice și sigure pentru copil.

Fără supraveghere și limite clare, însoțitorii cu inteligență artificială vin cu diverse riscuri și pot genera o serie de provocări online:  

La vârste mici (6-9 ani), copiii sunt curioși și pot privi chatbot-ul ca pe un prieten imaginar care le poate răspunde la orice întrebare. Totuși, expunerea la informațiile oferite de un chatbot  poate distorsiona  modul în care copilul înțelege lumea înconjurătoare, iar o comunicare  de lungă durată cu acesta poate înlocui timpul de joacă petrecut cu alți copii.

Preadolescenții (10-13 ani) sunt încă ușor influențabili, iar interacțiunea cu chatbot-ul poate deveni o sursă de validare emoțională care îi determină să fie mai retrași din viața socială. La această etapă de vârstă există riscul  izolării sociale, al formării unor concepții greșite despre prietenie și încredere,   precum și al expunerii  la informații eronate.

În adolescență (14-17 ani), discuțiile cu chatbot-ul pot  deveni mai personale și mai intime.  Astfel de interacțiuni  pot influența modul în care adolescentul înțelege relațiile de iubire, respectul reciproc și limitele sănătoase într-o relație. În plus, unele aplicații  funcționează pe bază de abonament și pot încuraja utilizatorul să le achiziționeze pentru conversații nelimitate sau pentru acces la conținut nepotrivit vârstei.

Cum pot părinții să-și protejeze copiii?

Chatbot-urile pot fi o resursă utilă, oferind informații rapide și asistență în situații neclare pentru unii utilizatori. Totuși, pentru ca acestea să fie utilizate în siguranță, este important să existe discuții regulate cu copilul despre riscurile care se ascund în spatele  unor astfel de programe.  Comunicarea deschisă și  constantă dintre părinți și copii  este cea mai eficientă metodă de a-i proteja pe cei din urmă și de a preveni interacțiunile periculoase cu chatbot-ul.

Iată câteva sugestii care îi pot ajuta pe părinții să încurajeze și să susțină o relație echilibrată și sănătoasă între copil și chatbot:

  1. Întrebați copilul despre interesele și experiențele sale în utilizarea unui chatbot și ajutați-l să recunoască riscurile legate de aceste interacțiuni. De exemplu, întrebați ce subiecte îi place să discute cu chatbot-ul și dacă acesta i-a oferit vreodată răspuns care l-a făcut să se simtă confuz și neliniștit.
  2. Explicați care sunt pericolele utilizării excesive a chatbot-ului și stabiliți împreună limite clare pentru a crea o relație responsabilă și  sigură. Puteți conveni împreună cât timp pe zi este sănătos să petreacă în conversații cu chatbot-ul astfel încât să aibă timp pentru alte activități și interacțiuni reale.
  3.  Discutați despre diferențele dintre relațiile reale și cele cu inteligența artificială, care sunt riscurile oferirii unor informații personale. Subliniați că prietenii adevărați sunt cei care pot răspunde la nevoile lor în mod real și că  datele personale trebuie păstrate în siguranță pentru a evita răspândirea lor online.
  4. Identificați factorii declanșatori care ar încuraja utilizarea unui chatbot, cum ar fi plictiseala sau situațiile stresante și propuneți alternative sănătoase în viața reală.  Încurajați copilul să vă solicite ajutorul ori de câte ori are nevoie și să vă povestească despre orice provocare legată de interacțiunea cu inteligența artificială.
  5. Încurajați copilul să petreacă mai mult timp în compania prietenilor reali sau a familiei. Relațiile reale  ajută la dezvoltarea abilităților sociale și oferă sprijin care nu poate fi înlocuit de tehnologie. Oferiți ocazii copilului să creeze amintiri frumoase în timp și să se bucure de acestea mai târziu.

Pentru a obține mai multe informații, vă invităm să explorați pagina noastră sau să scrieți consultantului nostru.

Distribuie