Comunicarea online. Ce trebuie să știe copilul meu

Distribuie

Când copiii noștri sunt mici le spunem „Să nu vorbești cu persoane necunoscute!”. Însă, odată ce cresc această regulă devine mai puțin relevantă.

Preadolescenții și adolescenții leagă noi prietenii și se alătură unor grupuri noi cu care împărtășesc aceleași interese. Spațiul digital a devenit parte integrantă a vieții noastre și a copiilor noștri, iar relațiile de prietenie au un rol important pentru ei. De aceea, pentru ca ei să construiască prietenii sigure ar fi bine să-i ajutăm să facă diferența între o comunicare sigură și o comunicare mai puțin sigură.

Când îți propui să discuți despre acest subiect cu preadolescentul sau adolescentul tău poți atrage atenția la câteva aspect importante:

  1. Să-l ajuți să înțeleagă ce poate face în diferite situații care pot apărea în mediul online.
  2. Să întărești legătura de încredere dintre voi, astfel încât să știe că poate veni oricând la tine pentru sfaturi sau ajutor .
  3. Să-i arăți că ești deschis și că accepți interesele lui/ei în lumea digitală.

Nu este întotdeauna ușor să vorbim despre astfel de subiecte, dar este important ca ei să știe că le oferim tot sprijinul nostru. O discuție despre comunicarea online îi ajută să înțeleagă mai bine cum folosesc această formă de comunicare și cum interacționează cu ceilalți în mediul digital.

Iată câteva fraze care ne pot ajuta să începem discuția:

  1. Ce tip de comunicare preferi, online sau în viața reală?
  2. Care crezi că este rolul comunicării online?
  3. Crezi că putem transmite emoțiile noastre doar prin mesaje online?
  4. Ce lipsește din acest tip de comunicare?

Acestea sunt câteva întrebări generale care ne vor ajuta să înțelegem poziția copilului față de comunicarea online și în dependență de aceasta să construim discuția. De asemenea, una dintre cele mai eficiente metode de abordare a acestui subiect s-a dovedit a fi „studiile de caz”, situații-exemple care ajută copiii să-și antreneze reacțiile și să observe comportamente. Astfel, dacă se vor confrunta  cu situații similare vor avea deja un model comportamental pregătit.

Ați putea discuta despre situații ce se pot întâmpla în timpul comunicării online, atât cu persoane cunoscute cât și cu persoane necunoscute. Iată câteva exemple:

  1. Dacă îți scrie o persoană necunoscută. Ce faci?
  2. Dacă persoana cu care comunici online ți-a scris ceva care te-a intimidat sau te-a făcut să te simți rușinat/ă. Cum reacționezi?
  3. Dacă persoana cu care comunici online îți cere să faci ceva pentru care nu te simți pregătit/ă sau nu dorești să faci? Cum procedezi?

Ar fi bine ca aceste situații-exemple să fie ancorate într-un context aproape de copil, legat de interesele lui în mediul online. De exemplu, „În timpul jocului online îți scrie o persoană necunoscută” sau „Pe rețelele sociale îți scrie o persoană necunoscută”. Acest context, apropiat de interesele lor, îi va permite să reflecteze asupra posibilelor reacții și să înțeleagă ce trebuie să facă într-o astfel de situație. Rolul nostru este să-l ghidăm în procesul de gândire și să-i oferim soluții doar dacă nu le găsește.

Pentru aceste situații-exemple, neapărat copilul trebuie să știe că dvs. îi veți fi alături „Am încredere că, în cazul în care te vei confrunta cu o astfel de situație, vei ști cum să reacționezi. Dar sunt multe situații și dacă se întâmplă o situație în care nu vei ști cum ai putea proceda, nu ezita să-mi spui și împreună vom găsi o soluție”.

Recomandări generale pentru discuția cu copilul despre comunicarea în mediul online:

  1. Fiți deschiși și acceptați interesele copilului în mediul online, chiar dacă nu le înțelegeți întotdeauna. „Nu înțeleg de ce copilului meu îi place să joace online, dar înțeleg că pentru el/ea prezintă interes și îl/o voi susține să descopere jocurile în siguranță”.
  2. Nu pasați responsabilitatea pe copil.  Evitați afirmațiile de tipul: „Dacă nu vei avea rețele sociale nimeni nu-ți va putea scrie ceva care te-ar deranja, intimida sau speria”. Este important ca discuția să fie orientată spre identificarea soluțiilor.
  3. Discuția despre comunicarea online nu ar trebui să fie unice, ci regulate. De exemplu: „Am discutat o dată despre acest subiect și te rog să nu mai revenim asupra lui”. Nu e suficient să discutăm o dată despre subiecte legate de comunicarea online și riscurile cu care se poate întâlni preadolescentul sau adolescentul tău, deoarece acestea se pot întâmpla oricând și este important să fie pregătit/ă să gestioneze o situație într-un mod cât mai sigur.

Dacă acest subiect prezintă interes și doriți să aflați mai multe despre discuțiile cu copilul despre siguranța online puteți scrie cu încredere consultantului.

Distribuie