//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
În lucrul de profesor, deseori, vă ciocniți cu îndoieli ce pot crește în mici frici atunci când subiectul pe care doriți să-l abordați cu copiii este unul sensibil și delicat.
În luna decembrie, la una dintre conferințe, ne-am întâlnit cu profesorii din ciclul gimnazial de studii și am discutat despre Relații și comunicare în mediul online, despre ceea ce-i face pe adolescenți să-și trimită online imagini ca caracter intim. Am adus mai multă informație despre ceea ce numim sexting și, desigur, cum acest subiect poate fi tratat în clasele a VIII-a – IX-a.
Una dintre întrebările participanților a fost : Nu ar fi mai potrivit să le vorbim despre sexting doar copiilor din clasele liceale?
O întrebare bună, în jurul căreia purtăm adesea discuții la întâlnirile cu profesorii din ciclul gimnazial. Credem că la baza acestei întrebări stau riscurile specifice sextingului ( schimb de conținuturi cu caracter sexual prin utilizarea tehnologiilor informaționale). Și, nu în ultimul rând, însuși cuvântul-valiză „sexting” format din cuvintele sex și texting.
Ce o să zică părinții când vor afla că le-am vorbit copiilor la acestă temă?
Oare nu vor râde copiii când voi pronunța „ sexting”?
Și dacă ei știu mai multe despre acest fenomen decât mine?
Sunt ezitările care vă împiedică să dezvoltați acest subiect la ora de clasă, de exemplu. Iar ele au la bază câteva mituri, pe care le vom analiza amănunțit, tocmai ca să vă convingeți că este absolut normal și corect să le vorbiți copiilor despre sexting începând chiar cu clasa a VIII-a.
Cuvântul sexting este un termen care există, este utilizat și explicat la lecție de către profesori din diferite țări, în școlile în care se pune accent pe siguranței copiilor în mediul online. Sextingul este un comportament online de risc, care are la bază sentimentul de încredere și faptul că unele situații neplăcute, pur și simplu, nu sunt conștientizate de copii,
Explicațiile a ceea ce presupune acest comportament, nu stârnesc interesul copiilor pentru sexting. La lecție, accentul se pune pe consecințe și pe prevenirea lor.
Atât timp cât mesajul profesorului va fi unul pozitiv și prietenos, cât va încuraja empatia în raport cu cineva care a trăit situații neplăcute și va pune accent pe faptul că trebuie să ceară ajutor, lecția despre sexting va fi o lecție utilă. Așa educăm o generație sănătoasă, respectuoasă, capabilă să ceară și săofere ajutor în situații de criză.
Conform celui mai recent studiu despre Siguranța copiilor pe Internet, realizat de Centrul Internațional La Strada, peste 50 % dintre respondenții participanți, copii cu vârstele cuprinse între 12 și 15 ani, admit faptul că se poate practica expedierea, primirea fotografiilor și înregistrărilor video intime online. De asemenea, studiul mai arată că 8,6 % din totalul copiilor cu vârsta de 14 - 15 ani, care au participat la studiu, au expediat fotografii și/sau înregistrări video care prezentau părți goale ale corpului lor.
Prin urmare, copiii manifestă comportamente de risc nu doar în anii de liceu. Pe de altă parte, comportamentele riscante pot fi prevenite, pe categorii de vârstă, prin diversificarea activităților și intereselor copiilor în mediul online
Sextingul nu descrie un fenomen tipic copiilor sau tinerilor. În rândul adulților care utilizează internetul, acest comportament este la fel de răspândit. Și dacă un adult, cu experiență de viață, discernământ și conștient de consecințele acțiunilor sale, poate ajunge în situații neplăcute în mediul online, cum rămâne cu un copil? Cum să-și asume un adolescent aceste urmări, mai ales când nimeni nu-i vorbește despre ele?
În cele din urmă, stimați profesori, vă încurajăm să discutați cu copiii despre riscurile legate de transmiterea conținuturi cu caracter intim pe internet, începând cu treapta de gimnaziu. Desigur, mesajul pe care îl transmiteți și conținutul activităților didactice vor fi diferite, adaptate vârstei elevului, și nimeni nu o va face mai bine decât dumneavoastră.
Puteți accesa oricând rubrica Resurse didactice, ciclul gimnazial, cu „Planul de activități la tema Între încredere și pericol”, la fel și „Fișa suport cu activități” la video-ul Sexting.
Orice profesor își pune, cu regularitate, următoarele întrebări: „Cum să încep această lecție?”, „De unde să pornesc?”, „Cum să le captez atenția de la bun început?”, „Ce pot face diferit de lecția precedentă?”, etc.
Lucrând cu elevii la temele sexting și sextortion, ne referim la aspecte ce țin de viața personală a copilului, la comunicarea sa cu alte persoane, la percepția propriei imagini, la felul cum această imagine poate fi compromisă.
Evită să trimiţi sau să răspunzi la mesaje care au un conţinut, fotografii sau video cu tentă sexuală.