„Salut. Pregătesc un proiect despre siguranța online și am nevoie de ajutor.”

Conținutul acestui articol a fost inspirat din consilierea unui copil care pregătea un proiect despre siguranța online în luna februarie și avea nevoie de informație. Copilul a explicat că încă nu prea știe ce informație trebuie să cuprindă proiectul. A găsit mai multe surse din care să se inspire, dând căutare în Google, una dintre aceastea fiind portalul Siguronline.md.

Consultantul Gabi, in mod normal, a fost pregătit şi deschis să ajute copilul și să-l ghideze spre informația utilă de pe portal. Pentru aceasta, evident, i-a adresat mai multe întrebări.

În continuare, punctăm câteva lucruri pe care le-a aflat Gabi în comunicarea cu copilul:

  1. Copilul nu cunoștea de fapt ce înseamnă siguranța online. Prima sa asociere cu siguranța online se referea la hackeri care trimit mesaje virusate utilizatorilor și apoi golesc cardurile bancare.
  2. Copilul nu știa ce să facă cu informația pe care a găsit-o pe net. A găsit mai multe articole despre „dependența de internet” și problemele de sănătate ce pot apărea.
  3. Copilul credea că cel mai important punct din proiect trebuie să conţină niște istorii în care se povestește ce li s-a întâmplat copiilor care nu au folosit corect Internetul.

Intenția copilului care întâmplător a dat de Gabi este de a-și face bine tema pentru acasă. A primit tema și a început lucrul. Fiecare dascăl va aprecia și lăuda copilul pentru munca depusă. Rezultatul însă nu a fost cel aşteptat, elevul, nefiind ghidat, a ajuns la conținuturi care de fapt nu au fost potrivite pentru el şi nu rezonau cu principiul de dezvoltare a comportamentelor sigure în mediul online printr-o abordare pozitivă și constructivă. Iar dacă căutarea în Google ar fi continuat, de exemplu, după alte cuvinte cum ar fi „pericole în mediul online”, „abuz” sau „violență”, atunci copilul mai mult ca probabil ar fi ajuns la niște conținuturi care nu doar că nu sunt potrivite pentru a fi înțelese la vârsta lui, dar mai pot fi și dăunătoare.

Copiii trebuie să învețe cât mai multe lucruri despre siguranța online, să fie creativi, să realizeze proiecte de care vor fi mândri și pe care le vor promova. Copiii trebuie să-și transmită unul altuia mesaje despre cum pot evita situațiile neplăcute în mediul online și despre ce pot face atunci când aceasta se întâmplă. Copiii trebuie să învețe să analizeze o informație și să preia doar ceea ce este calitativ și util.

Dar pentru ca să facă toate acestea, ei au nevoie de ghidare prin:

  •  discuții despre siguranța online, ţinând cont de vârstă și reieșind din interesele lor în mediul online;
  •  încurajarea comportamentele sigure în mediul online în dependență de ceea ce preferă să facă în mediul online: jocuri, socializare, creare și postare de conținuturi, etc.
  • propunerea surselor sigure pentru căutare de informații despre cum să fie în siguranță în mediul online (surse cu informații propuse de instituții competente și specialiști din domeniu, care se adresează copiilor);
  • încurajarea creativității de a prezenta subiectul siguranței online într-un mod constructiv și pozitiv.

Post scriptum: Elevul a revenit peste câteva zile să mai discute puțin cu Gabi și să-i spună că a fost lăudat pentru proiectul realizat și „chiar și colegii din altă clasă au zis că este bun”. Copilul i-a mulțumit lui Gabi pentru că l-a ajutat să schimbe proiectul și să-l facă mai interesant.

Găsiți mai multe resurse pentru lucrul cu elevii la lecție în rubrica Resurse didactice. De asemenea, nu ezitați să scrieți consultantului Gabi dacă aveți nevoie de un sfat sau ajutor într-o situație neplăcută care i s-a întâmplat unui copil în mediul online.

Relevant