Reputația virtuală

Internetul înregistrează și salvează (depozitează) totul – fotografii, comentarii, aprecieri, locuri, contacte etc. Internetul nu are butonul Ștergere. În baza informațiilor publicate aici, deseori oamenii își fac concluzii și își formează atitudini față de alți utilizatori.

Atunci când vorbim despre imaginea virtuală a unui copil, ne referim la toată informația publică online despre acesta – fotografiile sale care vorbesc despre mediul din care provine și instituțiile pe care le frecventează, familia copilului, felul lui de a se exprima în comentarii și aprecieri, distribuirile care le face. Deseori anume părinții sunt cei care le creează copiilor astfel de imagini prin postări de fotografii sau descrieri ce vizează copilul. Imaginea virtuală o creează și orice alte publicații despre copil, făcute de alte persoane, fie rude ale copilului, fie colegii și prietenii, îngrijitorii, educatorii sau profesorii instituțiilor pe care le frecventează. Imaginea virtuală contribuie la formarea unei reputații virtuale a copilului, care, în contextul siguranței sale, este foarte importantă.

Pentru un copil este esențial ca imaginea sa virtuală să fie una corectă, fie în scopul evitării riscului de a deveni victima hărțuirii în mediul online, ținta unor persoane cu intenții răuvoitoare, fie pentru succesul ulterior la admitere într-o instituție, acceptarea sa în activități de voluntariat sau chiar găsirea unui loc de muncă, unde tot mai frecvent un criteriu neoficial de analiză a candidatului sunt informațiile despre el obținute prin motoare de căutare în Internet.

Încă de la o vârstă fragedă copilul trebuie învățat că nu doar felul cum vorbește, se comportă în mediul real îl ajută să creeze o imagine despre sine, ci și orice alt pas pe care el îl face în Internet și pe care acesta îl înregistrează, păstrând astfel o urmă.

Dat fiind faptul că mulți copiii, utilizând rețelele sociale, nu cunosc și nu setează parametrii de confidențialitate, multe lucruri despre ei și activitățile lor în afara școlii sunt vizibile pentru foarte multă lume în mediul online. Profesorii pot deveni, la fel, voluntar sau involuntar, martori la evoluția imaginii virtuale a copilului.

Este important!

  • Copiii postează fotografii și distribuie imagini sau secvențe video. Se întâmplă ca dumneavoastră să considerați unele dintre ele ca fiind inadmisibile sau imorale. Evitați să abordați această părere personală în prezența întregii clase. Observațiile profesorilor servesc deseori drept motiv de a lua în derâdere sau hărțui pe acela căruia i s-au făcut aceste observații!
  • Abordați tema reputației online împreună cu elevii, fără a eticheta anumite acțiuni online ca fiind imorale, urâte, inadmisibile. Vorbiți-le mai curând despre consecințele acestor acțiuni și riscurile la care se supun atunci când un hărțuitor, abuzator sau altă persoană cu intenții răuvoitoare caută informații despre ei în mediul online.
  • Explicați elevilor că la diferite vârste un om are diferite preferințe. Și dacă acum există ceva care le pare foarte mișto și merită să fie postat, distribuit, comentat, peste ceva timp poate deveni foarte neinteresant sau chiar contrar intereselor și părerilor pe care le împărtășesc.
  • Întrebați copiii ce le pare acceptabil și ce consideră ei inacceptabil a fi publicat în spațiul online. Faceți legătură cu activitățile online pe care ei obișnuiesc să le repete.
  • Organizați ședințe tematice cu părinții. Informați-i despre faptul că o postare care vizează direct copilul lasă o urmă digitală, ceea ce poate fi contrar intereselor copilului. Informați părinții că ei ar trebui să monitorizeze într-o manieră prietenoasă activitățile copiilor în mediul online și imaginea pe care aceștia și-o creează.
  • Ajutați copilul să învețe că imaginea sa este foarte importantă în primul rând pentru o bună stimă de sine. Mediul online le oferă exemple nenumărate despre imagini pe care el nu ar dori să și le atribuie. Mediul online devine carte de vizită care păstrează toate schimbările, exact cum ar fi istoricul căutărilor în spațiul online.
  • Realizați activități la tema reputației online a utilizatorului. Rubrica „Resurse didactice” vă oferă un model de lecție pe care ați putea să o realizați împreună cu elevii dumneavoastră. (accesează link)
  • Încurajați copilul să vorbească cu o persoană adultă în care are încredere atunci când se ciocnește de o problemă sau o situație neplăcută în mediul online. Informați-l despre ajutorul pe care i-l poate oferi consultantul Siguronline și consilierul serviciului Telefonul Copilului 116 111.

 

 

 

Relevant