//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Adolescența este perioada despre care mulți părinți afirmă că se confruntă cu anumite dificultăți în relaționarea cu copilul. Discuțiile părinte – copil pot deveni mai tensionate, în special în cazul unor teme mai delicate, mai speciale pentru copil la această etapă.
Relațiile în mediul online reprezintă, de asemenea, o temă mai delicată în discuția părintelui cu copilul său, mai ales din considerentul că pentru mulți adolescenți lumea virtuală ete un spațiu privat pe care și-l doresc mai departe de ochii părinților sau ai altor adulți.
Cu scopul protejării copilului de trăiri neplăcute în mediul online, comunicări cu persoane rău intenționate și chiar abuzuri în mediul online, comunicarea cu copilul la tema relațiilor online este necesară atât la lecțiile despre siguranța online la școală, cât și acasă cu persoanele de încredere.
Cum să o facă acasă mai bine, mai prietenos și mai constructiv, îi puteți ajuta chiar dumeavoastră, la o ședință cu părinții sau la o discuție inițiată la un moment potrivit.
În acest scop, vă recomandăm câteva sfaturi practice care v-ar putea ușura misiunea:
În acest scop, vă recomandăm câteva sfaturi practice care v-ar putea ușura misiunea:
- Identificați câțiva părinți despre care cunoașteți că au o relație mai apropiată cu adolescenții lor și întrebați-i la început de ședință ce înseamnă pentru ei să fie părinți de adolescenți. Cu siguranță, vor spune că este o provocare, dar prin comunicare cu copilul orice provocare devine o experiență frumoasă. Acest mic exercițiu vă va ajuta să faceți o scurtă introducere despre specificul vârstei adolescenței;
- Continuați cu un alt exercițiu, prin care, într-un asalt de idei, notați care sunt necesitățile acestei vârste, ca mai târziu, prin discuție, să identificați cum aceste necesități pot fi acoperite de către persoanele în care adolescenții au încredere, persoane, din cercul apropiat, prieteni buni, persoane care oferă timp și atenție copilului, etc.
- Discutați cu părinții că aceste persoane pot exista în viața reală a copilului, dar și în mediul online. Acolo, într-o lume virtuală în care mai ușor se comunică și se manifestă, la fel pot exista persoane față de care copilul poate simți încredere, admirația, chiar și iubire.
- Fiți foarte precauți. Mulți adulți resping din start ideea că în mediul online pot exista sentimente. Explicați-le că aceste sentimente sunt trăite foarte puternic, în special de adolescenți, reieșind din faptul că ele sunt nu atât pentru cine este persoana (reală sau virtuală, cunoscută sau necunoscută), cât pentru ce stare oferă această persoană copilului: confort, înțelegere, apreciere, încurajare, flatare, grijă, etc.
- Partea cea mai importantă a discuției cu părinții este să le explicați care sunt riscurile asociate relațiilor online ale adolescenților: pierderea controlului asupra unor conținuturi online (foto, video) care pot duce la șantajul și manipularea copilului, compromiterea reputației și trecerea prin multă suferință;
- Asigurați-i pe părinți că scopul discuției despre relațiile online nu este de a-i speria, dar de a-i implica cât mai prietenos pentru a preveni ca situații neplăcute și chiar periculoase să li se întâmple copiilor.
În acest sens, propuneți-le 4 sfaturi de bază:
1) Să mențină zilnic cu copilul o comunicare prietenoasă și caldă despre activitățile sale zilnice, succesele, chiar și insuccesele despre care sunt gata să vorbească, încurajându-i și apreciindu-i de fiecare dată;
2) Să inițieze cu copilul discuții non-invazive despre mediul online și diferite situații plăcute, interesante, dar și neplăcute și periculoase ce pot avea loc acolo;
3) Să le repete copiilor că orice s-ar întâmpla vor fi mereu de partea acestora;
4) Să se adreseze după ajutor în cazul în care nu știu cum să procedeze într-o situație sau au aflat despre o situație neplăcută prin care trece sau a trecut copilul în mediul online.
Acest ajutor atât de necesar părinților în situații concrete îl puteți oferi chiar dumneavoastră sau orice părinte poate scrie anonim și confidențial consultantului Gabi pe platforma Siguronline.md.
Sursă imagine: Pixabay.com
Se poate întâmpla ca un copil să acceseze online conținuturi cu caracter sexual. O astfel de situație va fi urmată de o reacție.
Indiferent dacă sunteți diriginte în clasa celor mai micuți sau educați clase de preadolescenți ori adolescenți, o preocupare majoră cu care vă confruntați se referă la calitatea și impactul emoțional al conținutului pe care îl accesează și vizualizează elevii dumneavoastră.
Stimați colegi din sistemul educațional, Centrul Internațional „La Strada Moldova”, în colaborare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în contextul aprobării Reperelor metodologice privind securitatea și siguranța online a elevilor în procesul educațional la distanță pentru instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal în anul de studii 2020 – 2021, invită cadrele didactice de conducere să participle la 2 webinare informative la temele: Webinar 1: Aspecte de prevenire a riscurilor online în procesul educațional.