//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Un diriginte implicat în educarea siguranței online, va discuta, cel puțin o dată în an, cu elevii săi despre prieteniile și comunicările în mediul online. Aceasta este una dintre temele de bază pentru educarea la copil a comportamentelor sigure în mediul online, astfel, fiind prevenite situațiile neplăcute cu care se pot confrunta tinerii utilizatori.
Dacă școala educă copiilor niște abilități prin care să facă față unor prietenii dubioase sau să comunice mai sigur cu cei cu care fac cunoștință și prietenesc în mediul online, prin diferite exerciții cu discuții, analiză, identificare de soluții, acasă, membrii familiei ar trebui să facă același lucru, doar că altfel și din altă perspectivă – cea de părinte, tutore, îngrijitor, rudă. Un diriginte i-ar putea ajuta pe cei de acasă să o facă cât mai eficient, astfel ca temelia cunoștințelor să fie întărită din ambele părți – atât la școală, cât și acasă.
Despre cum poate un diriginte să ajute în astfel de situații, propunem următoarele sfaturi și sugestii:
Înainte de întâlnirea cu părinții, elaborați un plan al discuției la tema prieteniilor și comunicărilor online. Un astfel de plan ar putea include următoarele aspecte-cheie:
- Ce înseamnă o comunicare online și prin ce se deosebește de o prietenie online;
- Platforme online de comunicare specifice vârstei;
- Nevoia copilului de comunicare în mediul online la diferite etape ale vârstei;
- Negarea mitului – prieteniile online nu există;
- Abordări prietenoase în discuția părintelui cu copilul despre riscurile comunicărilor cu persoane necunoscute în mediul online;
- Modalități de discuție constructivă cu copilul care comunică online și leagă prietenii;
- Reacții echilibrate ale părintelui la situații ale copilului legate de comunicările și prieteniile online;
- Resurse și instrumente pentru a cere ajutor.
Nu este suficient ca părintele să audă fraza: Aveți grijă cu cine comunică copilul Dvs. pe Internet. Este important și necesar ca acesta să cunoască cum anume să aibă această grijă și anume de unde să înceapă discuția cu copilul despre comunicările cu prieteni în mediul online.
În acest sens, explicați părintelui că o astfel de discuție nu trebuie să fie asemnănătoare unui interogatoriu. Mai potrivit ar fi dacă părintele ar începe discuția cu întrebări despre ce mai fac anumiți prieteni ai copilului pe care nu i-a văzut de mult timp: Ce mai face X sau Y? Mai discutați? Trepatat se va trece la o discuție mai focusată pe comunicările în online cu persoane necunoscute în viața reală și unele situații care ar putea avea loc în cazul în care acestea se dau drept altcineva.
Chiar dacă pare cumva mai dificil la prima vedere, pot fi inițiate discuții mai apropiate despre emoții și stări emoționale. De exemplu, părintele ar putea fi sincer și i-ar putea mărturisi copilului că este îngrijorat de anumite informații și date despre riscuri online despre care a auzit la adunarea cu părinții, asigurând copilul că îi este oricând alături în depășirea unei situații mai puțin plăcute în relația cu un prieten(ă) online.
În aceste discuții cu părinții, accentuați de fiecare dată că un copil nu se va face niciodată vinovat în cazul în care o persoană cunoscută sau necunoscută în mediul online îi cere să trimită vreo fotografie sau să facă alte acțiuni ce îi provoacă copilului o stare neplăcută (frică, îngrijorare, confuzie, etc.)
Necesar este ca după o ședință individuală sau de grup cu părinții, aceștia să părăsească sala de clasă cu cel puțin un model de plan de acțiune recomandat. Pe lângă sfaturile și sugestiile primite, un plan de acțiune va fi un instrument bun pentru punerea în aplicare a cunoștințelor primite de la diriginte.
Pregătiți 2 sau 3 situații pentru discuție legate de comunicările și prieteniile online. Propuneți părinților să identifice posibilile riscuri pentru copil în situațiile prezentate, discutând despre ce și cum ar putea face pentru a ajuta copilul. Astfel, veți propune sau veți elabora împreună un plan de acțiune al părintelui pentru o situație asemănătoare.
Explicați și analizați foarte minuțios fiecare pas al planului din perspectiva unei abordări prietenoase față de copil.
Vedeți câteva idei pentru a argumenta necesitatea unei abordări prietenoase în acțiunile părintelui cu referire la situații neplăcute în mediul online:
- Reacția calmă a părintelui care află despre o situație online a copilului îl va predispune pe acesta să-și împărtășească experiența avută.
- Propunerea părintelui către copil de a găsi împreună o soluție, cultivă sentimentul de încredere și ajută copilul să treacă mai ușor peste stările negative pe care le trăiește (frică, vină).
- Înțelegerea și suportul din partea părintelui în situații dificile pentru copil vor preveni repetarea unor comportamente de risc în viitor.
Părinții trebuie să cunoască ce învață copiii la școală despre siguranța online. Scopul nu este de a demonstra că școala nu rămâne indiferentă la acest subiect. Părinții care cunosc ce subiecte sunt abordate în discuție cu copiii și cum sunt abordate aceste subiecte, vor contribui mai bine la întărirea sfaturilor și recomandărilor adresate copiilor.
La final, accentuăm faptul că este important ca atât Dvs. ca și ghid al copiilor și părinților, precum și părinții, să acceptați faptul că nimeni nu poate interzice copiilor să comunice și să prietenească online, chiar dacă posibilile riscuri pot fi mari. Cel mai bun lucru pe care îl pot face adulții responsabili este să pregătească copilul să facă față provocărilor în relaționarea cu alți utilizatori. Doar astfel, vor fi formate abilități ce vor ajuta copilul să recunoască riscurile în comuncările cu persoane rău intenționate, făcând alegeri bune în situații concrete.
Pentru mai multe informații despre siguranța online, recomandați părinților să acceseze platforma Siguronline.md sau să scrie consultantului Gabi pe platformă, în cazul în care un copil trece printr-o situație neplăcută în mediul online.
Sursă imagine: Pixabay.com
Dragi pedagogi, suntem bucuroși să vă anunțăm că instruirile cadrelor didactice în domeniul siguranței online continuă.
Comunitatea Intersecție. Zona Sigură Online se reunește în luna august pentru două ateliere de lucru cu învățători și profesori.
Dar ce strategie de educţie digitală aţi ales Dumneavoastră?