//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Lucrând cu elevii la temele sexting și sextortion, ne referim la aspecte ce țin de viața personală a copilului, la comunicarea sa cu alte persoane, la percepția propriei imagini, la felul cum această imagine poate fi compromisă. Din dorința de a proteja copilul, profesorul are, parcă, tendința să spună mereu: „Ai grijă cu cine comunici și despre ce…”. Dar oare nu ar fi aceasta o intruziune într-un spațiu privat în care doar el hotărăște care sunt limitele relațiilor sale cu alți utilizatori? Copiii reacționează diferit la astfel de discuții și activități, în care trebuie să identifice comportamente, să propună soluții, să vorbească despre emoții. O reacție specifică și foarte bună ar fi să adreseze multe întrebări. Întrebările multe sunt semn bun că subiectul i-a interesat, că sunt sau nu sunt de acord cu ceva. Și, iată, aici deja intervine măiestria profesorului, care va decide încotro se va îndrepta această discuție. De traiectoria acestei discuții depinde felul cum va răspunde elevul la acele întrebări aparent provocatoare pentru un pedagog.
Un profesor nu are întotdeauna la îndemână un răspuns corect sau potrivit. Un răspuns care să nu provoace glume nereușite, să fie argumentat, să nu promoveze stereotipuri, să abordeze situația cu seriozitate și, în același timp, să fie prietenos. Oricare ar fi situația sau întrebarea provocatoare, lucrul cel mai important este ca elevul să știe că întrebarea lui nu va fi ignorată.
În continuare, vă propunem câteva sugestii pentru a face față situațiilor când simțiți că o întrebare legată de comportamentele de risc în mediul online vă depășește sau vă face să roșiți:
O astfel de abordare, lasă impresia că nu ați ști răspunsul, că ar fi o întrebare neimportantă sau că preferați să discutați cu un alt elev. Dacă considerați că acel moment este nepotrivit pentru a răspunde elevului, spuneți-i că ați auzit foarte bine întrebarea sa și veți reveni la ea mai târziu. Desigur, este important să reveniți la ea.
Râsul este foarte sănătos și relaxant. Dacă o întrebare a elevului a provocat o reacție amuzantă în clasă, lăsați elevii să râdă până la urmă și apoi reveniți la întrebarea adresată. Când vorbim despre conținuturi cu caracter intim sau sexual explicit sau când folosim termeni care conțin cuvântul „sex”, s-ar putea întâmpla ca elevii să ceară mai multe explicații sau detalii. Pentru a depăși bariera unor cuvinte sau teme considerate greșit tabu, pronunțați aceste cuvinte ferm și explicați-le pe fiecare dintre ele.
Când vorbim la o lecție despre schimbul de conținuturi cu caracter intim sau sexual, elevii ar putea veni cu argumente precum că astfel de comportamente sunt acceptabile în rândul tinerilor care au o relație. Cei mai ingenioși vor aduce și exemple din istorie, când corpul uman era reprezentat pe pânze de către pictori îndrăgostiți și apoi etalat în muzee și la expoziții. În astfel de situații, amintiți-le despre anumite aspecte ale rețelei web, posibilitățile de distribuire și modificare a conținutului, de publicul care îl poate vizualiza, de diferite sfere ale vieții și de momentele nepotrivite în care aceste conținuturi pot reapărea.
În discuția despre comportamente, încredere, emoții, caracter sexual, s-ar putea ajunge la întrebări despre cine și ce face, cum se intervine, cine este pedepsit. În special, astfel de întrebări ar putea apărea în cazul discuțiilor despre cât de legal este ceri, să creezi și să distribui conținuturi cu caracter sexual în care este reprezentat un copil. În primul rând, explicați-le tinerilor curioși că discuția dumneavoastră cu ei nu are scopul de a-i speria sau certa. Și că o faceți pentru a preveni situații neplăcute pentru ei și alți copii. Vorbiți despre responsabilitate și respect. Dacă ezitați să oferiți un răspuns la întrebarea concretă, spuneți-le că sunt lucruri pe care un profesor nu le poate cunoaște cu exactitate și că ați putea să le oferiți un răspuns mai târziu, după ce veți consulta un alt specialist.
Dacă ați promis un răspuns mai târziu, țineți această promisiune și consultați părerea unui coleg care are o experiență mai bogată în lucrul cu copiii la tema siguranței online. Puteți adresa întrebarea dumneavoastră consultantului de pe portalul www.siguronline.md sau puteți vedea și alte resurse informaționale pentru profesori pe portal.
În discuțiile cu elevii despre anumite consecințe ale transmiterii de conținuturi cu caracter intim sau sexual, deseori, auzim fraze despre suicid și moarte. STOP! Rolul profesorului este de a ghida elevii să gândească critic. Nu alimentați frica și groaza. Istoriile despre sfârșituri tragice cauzate de situații neplăcute în mediul online vor fi întotdeauna distribuite și mediatizate. Recomandăm să nu le folosiți ca exemple în discuțiile cu copiii despre ce se poate întâmpla dacă comunică cu persoane necunoscute. Copiii ar putea întreba, și ei, despre faptul dacă cunoașteți despre o istorie sau alta care a fost recent mediatizată. Ascultați-i, apoi discutați despre faptul că orice problemă are soluții. Fiecare copil are dreptul să fie ajutat să găsească aceste soluții indiferent de situație.
Și, nu ultimul rând, păstrați-vă calmul și răbdarea. Orice provocare devine o simplă întrebare din moment ce o acceptați. Adolescenții sunt ingenioși și inteligenți, dar nu au experiența unui adult. Așa este educată siguranța online, prin discuții deschise și prietenoase despre comportamente, emoții și atitudini.
Bot/robot – program de computer care îndeplinește niște sarcini automatizate cum ar fi corectarea greșelilor, analiza paginilor web, etc.
Indiferent dacă sunteți diriginte în clasa celor mai micuți sau educați clase de preadolescenți ori adolescenți, o preocupare majoră cu care vă confruntați se referă la calitatea și impactul emoțional al conținutului pe care îl accesează și vizualizează elevii dumneavoastră.
Dar ce strategie de educţie digitală aţi ales Dumneavoastră?