//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Se poate întâmpla ca un copil să acceseze online conținuturi cu caracter sexual. O astfel de situație va fi urmată de o reacție. În dependență de vârsta, înțelegerea, gradul de pregătire și informare a copilului, această reacție va fi diferită și va determina anumite comportamente. Copilul, fie va continua să privească sau să caute astfel de conținuturi, fie va închide și se va adresa unui adult, va raporta conținutul sau va trăi sentimente de frică, rușine sau neînțelegere.
În unele dintre articolele anterioare, specialiștii au propus recomandări pentru discuțiile cu copiii la teme ce se referă la conținuturile cu caracter sexual. Pregătirea părinților pentru astfel de discuții este la fel de necesară, căci pentru mulți dintre aceștia, aceasta este o temă tabu sau o temă despre care nu cunosc sau nu sunt pregătiți să discute.
Este important ca o astfel de ședință cu părinții să fie gândită și construită astfel încât părintele, la final de discuție cu cadrul didactic, să nu se prindă la una din următoarele idei – Nu pot schimba nimic sau Mai bine va fi dacă voi interzice navigarea pe Internet a copilului.
Pentru a ajuta părintele să-și ajute copilul să facă alegeri bune și potrivite în cazul conținuturilor accesate, propuneți-i câteva direcții de discuție cu copilul său acasă.
De exemplu:
Imaginea bună – imaginea reprezintă lucruri frumoase care ne înconjoară și care sunt plăcute atunci când le privim împreună cu familia și prietenii;
Imaginea rea – imaginea care reprezintă oameni care nu-și acoperă părțile intime ale corpului sau care arată niște gesturi care nu sunt politicoase și care jignesc; imaginea care provoacă jenă, frică; imaginea pe care ai tendința să o ascunzi.
Astfel, încurajați părintele să discute cu copilul său despre respectul față de corpul său și cel al altor persoane, despre părțile intime ale corpului care nu trebuie expuse în poze sau videouri; să explice că astfel de conținuturi disponibile online nu reflectă adevărata imagine a sexualității, frumosului și relațiilor între oameni.
- Închidere fereastră/pagină;
- Raportare;
- Blocare;
- Apelare la ajutorul unui adult în care au încredere.
Fiind cadru didactic și având astfel de discuții cu părinții, va fi necesar să le explicați că există și măsuri de ordin tehnic pentru a proteja copiii de conținuturile dăunătoare (filtre de conținut, programe de control parental). Aceste măsuri tehnice, însă, au și anumite limite și puncte slabe:
- Nu sunt eficiente 100 %;
- Pot fi aplicate doar în cazul preșcolarilor și școlarilor mici;
- Pot crea senzația de control ce dăunează relației de încredere;
- Unele setări pot fi ușor depășite chiar și de către unii copii mai descurcăreți în domeniul tehnologiilor.
Dragi colegi, reamintiți-le o dată în plus părinților sau tutorilor cu care discutați că nu putem interzice copiilor să acceseze Internetul de frica că aceștia vor întâlni un conținut dăunător pentru ei. Cu răbdare și atenție, copiii pot fi educați să facă singuri alegeri, acțiuni corecte pentru a se proteja pe sine, dar și pe alți copii din mediul online.
Pentru mai multe informații despre siguranța online, recomandați părinților să acceseze platforma Siguronline.md sau să scrie consultantului Gabi pe platformă, în cazul în care un copil trece printr-o situație neplăcută în mediul online.
Sursă imagine: Pixabay.com
Adolescența este perioada despre care mulți părinți afirmă că se confruntă cu anumite dificultăți în relaționarea cu copilul.
Internetul este un loc public și deschis, unul în care oricine poate posta și partaja conținut.
Ameninţarea, cearta şi condiţionarea nu protejează copilul tău de conţinuturi dăunătoare.