//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
În ziua de azi, copiii au telefoane inteligente, tablete, computere și o serie întreagă de aplicații care le facilitează comunicarea și conectarea unul cu altul, atât pentru învățarea la distanță, cât și pentru a lega prietenii noi sau relații amoroase. Cu toate acestea, utilizând uneori incorect aceste tehnologii, copiii ajung în fața riscurilor cărora nu le pot face față.
Părinții, în mod special pe timp de carantină, urmăresc în permanență comportamentul copiilor acasă și sunt atenți la relațiile lor interpersonale, pentru a preveni accesarea conținuturilor dăunătoare și situațiile de hărțuire din partea colegilor. Cu părere de rău, copiii pot fi victimele propriilor acțiuni din cauza necunoașterii, neconștientizării riscurilor, manipulării din partea unor persoane, influenței mediului extern și încrederii excesive.
Una dintre situațiile de risc care poate afecta copilul este acceptarea sau implicarea în discuții pe subiecte intime. Pentru părinți, cunoașterea acestui risc este la fel de importantă ca și orice altă informație ce ține de accesarea sigură pe Internet a resurselor educaționale.
Unii utilizatori, folosesc internetul pentru a transmite altor utilizatori conținuturi cu elemente sexuale explicite. De ce? Au motive diferite, fie în glumă sau în serios, cu intenții sau fără. Cert este faptul că un copil care este prezent pe platformele de socializare și comunicare instant (de ex. Facebook, Instagram, skype, messenger, vyber ș.a.), poate primi mesaje, imagini cu părți ale corpului dezgolite parțial sau complet, imagini sau secvențe video cu persoane în ipostaze sexuale.
Copiii de azi sunt foarte activi online, tind să aibă mulți urmăritori și urmăresc, la rândul lor, un număr mare de persoane. De la unii se inspiră, pe alții îi admiră, iar pe unii îi imită.
În mare parte, conținutul încărcat, distribuit public de copii, este creat din dorința de a atrage atenția, impresiona, a primi reacții și aprecieri.
Pentru a atrage atenția și a primi aprecieri, copiii creează conținuturi ”interesante” sau ieșite din tipare, pentru că cele ”obișnuite” nu sunt interesante. Așa ajung să-și facă singuri selfie provocatoare și să le posteze online. Primesc aprecieri, comentarii, multe cereri de prietenie și invitații de a discuta în privat pentru a se cunoaște mai bine. Ca rezultat, pot primi și reacții negative, comentarii răutăcioase sau glume de prost gust.
Copiii ajung la vârsta la care se îndrăgostesc și comunică online cu băiatul sau fata din școală, sau cu cineva întâlnit online. Pentru a-și impresiona iubita/iubitul, ei își pot transmite și fotografii intime având încrederea că au o relație unică și sinceră. Acest lucru este ușor realizabil, având la îndemână toate tehnologiile dezvoltate. În plus, o fac și alții și acest comportament a devenit o normalitate.
Copiii înșiși ne spun de ce acceptă să facă acest lucru:
Cu telefonul sau alt dispozitiv de fotografiere sau filmare, copilul își face singur fotografii cu părți ale corpului dezgolite sau înregistrează anumite mișcări, gesturi cu caracter sexual, din dorință proprie sau la solicitarea prietenului/prietenei.
Copilul scrie mesaje cu caracter sexual sau comentează fotografiile cu același conținut distribuit sau primit de la cineva în privat.
A transmite astfel de conținuturi presupune, în primul rând, a avea un anumit grad de încredere în persoana sau persoanele către care acestea sunt transmise.
Aceste acțiuni implică mai mulți actori. Pe de o parte, este cel ce produce conținutul și îl trimite sau postează, iar pe de altă parte, este cel sau cei care primesc materialul dat. În cazul copiilor, atât cei care trimit sau postează, cât și cei care primesc, se implică într-o comunicare ,,intimă’’, având la bază dorința de a demonstra încredere, de a părea cool și de a demonstra că sunt maturi.
Copiii deseori percep Implicarea în astfel de comunicări ca pe o provocare din partea semenilor sau o modalitate de a-și explora corpul, fără să conștientizeze riscurile la care se expun. Înțelegerea acestui fapt apare atunci când copilul începe să-și facă griji ca aceste conținuturi să nu fie văzute de alții: colegi de scoală, prieteni, familie... Și acest lucru se poate întâmpla foarte ușor. Copilul poate ajunge hărțuit prin amenințări și șantaj: ceea ce a făcut va fi văzut de toată lumea.
Într-un click, imaginile și mesajele pot ajunge la diferiți destinatari. Copilul, în asemenea situații, are de suferit foarte mult, fiindu-i afectată imaginea și provocându-i stări de neliniște, panică, frică, anxietate, eșec sau relații distorsionate cu colegii, rudele, profesorii.
Toate imaginile reprezentând conținuturi sexuale în care apar minori, constituie un abuz. De aceea, părinții trebuie să atragă o atenție deosebită acestui aspect în discuțiile cu copiii despre siguranța lor online și cum se poate preveni un abuz.
Abuzul sexual, exploatarea sexuală și ademenirea online a copiilor în scopuri sexuale pot fi săvârșite şi cu utilizarea tehnologiilor informaționale.
Divulgarea datelor personale Copiii sunt expuși ademenirilor atunci când își afișează datele personale și informațiile personale despre ei pe rețele sociale sau pe chat-uri.
Adesea se întâmplă ca întâlnirea cu o persoană cunoscută pe Internet să se transforme într-o experiență negativă.