Prietenii virtuali necunoscuți

Activitățile unei lecții, în cadrul căreia elevii interacționează, fac schimb de păreri și își împart anumite roluri, au obiectivul de a dezvolta competențe comunicative. Este o competență de bază, necesară copilului nu numai în realizarea sarcinii sau exercițiului prin care acesta comunică cu colegul său, dar și pentru a învăța cum este corect să comunici în viață cu oamenii din jur și să stabilești anumite relații.

Așadar, școala încurajează comunicarea. Școala este mediul în care copiii stabilesc relații de prietenie și își creează treptat o viață socială. Și, într-un fel sau altul, această viață socială este observată și monitorizată de părinți și profesori.

Ce se întâmplă când copiii își lărgesc viața socială în afara școlii, în afara mediului familial sau alte locuri frecventate de ei, unde fac cunoștință cu alți semeni? Ce se întâmplă atunci când copiii stabilesc relații de prietenie, poate chiar de încredere cu persoane în mediul online? Desigur, aceste persoane pot fi colegii lor, prietenii din cartier, rude sau cunoștințe. Dar pot fi și persoane pe care copiii nu le cunosc, nu le-au întâlnit în viața reală și, posibil, nici nu le vor întâlni.

Contactele între utilizatori în mediul online, de obicei, în special la copii se stabilesc foarte repede. Este suficient ca utilizatorul să facă click pe butonul respectiv și utilizatorul de la celălalt capăt să accepte cererea pe monitor. Copiii mai rar își adresează întrebarea de ce o persoană vrea să prietenească cu cineva necunoscut, fiindcă pentru ei a fi conectați cu persoane din mediul online înseamnă a-și lărgi viața socială. A comunica cu aceștia înseamnă a-și pune în practică competențele comunicative spre care tind în cadrul lecțiilor.

Riscurile activităților de socializare cu persoane necunoscute în mediul online sunt diferite. Așa-numiții prieteni virtuali pot fi cu totul alte persoane decât pretind a fi cei prin identitatea virtuală care și-o creează. Prieteni virtuali periculoși pot fi persoane agresive, persoane cu tulburări sau dereglări de ordin psihologic, hărțuitori și abuzatori. Un copil care comunică în mediul online cu o persoană necunoscută poate fi supus riscului de hărțuire, abuz sexual online, acostare în scopuri de abuz sexual sau șantaj în scop de abuz sexual și alte intenții răuvoitoare.  

Prietenii virtuali ai copiilor din clasele primare

În clasele primare copiii, de regulă, nu au un cont într-o rețea socială. Majoritatea politicilor de rețele specifică vârsta de 13 ani drept permisibilă pentru înregistrarea unui cont, având acordul unui părinte. În schimb, copiii chiar și la vârsta dată pot stabili legături cu așa numiții prieteni virtuali și comunica cu aceștia. Se întâmplă aceasta în cazul jocurilor online, când copiii, participanți în jocuri, comunică între ei prin mesaje, se împrietenesc sau, din contra, se ceartă și se hărțuiesc. Nu este exclus ca în spatele acelor identități de jucători să fie persoane care își caută victime în rândul copiilor, cerându-le informații despre unde locuiesc, cu cine, despre școala în care învață, numărul de telefon etc.

Prietenii virtuali ai copiilor de vârstă școlară mai mare

Fiind utilizatori ai rețelelor sociale, copiii pătrund pe un teren virtual mult mai larg în care a-ți face prieteni noi devine ceva firesc. Aici, având fotografii și informații publicate, copiii vorbesc cu alte persoane din spațiul online, care le împărtășesc sau doar pretind a le împărtăși anumite interese.

De ce copiii acceptă să prietenească cu persoane necunoscute? Ce ar trebui să cunoască?

  •  Pentru mulți copii (de altfel și unii adulți gândesc așa) un număr cât mai mare de contacte sau urmăritori înseamnă a fi popular și apreciat. Un copil trebuie ajutat să-și dezvolte respectul de sine, pentru a fi tentat mai puțin de aprecierile virtuale. Încurajarea și suportul acordat la timp în viața reală de familie și cea școlară fundamentează încrederea copilului în forțele proprii și importanța de sine.
  •  Copiii, în special la vârsta când încep a avea interes mai sporit față de sexul opus, apreciază mult imaginea persoanei necunoscute atunci când această persoană le pare drăguță. Revenind la riscuri, precizăm: copiii trebuie să cunoască că această imagine este una care poate fi în realitate a persoanei din lista sa de prieteni sau cu care comunică, ori poate fi o imagine furată în spatele căreia se ascunde cu totul o altă persoană.
  • În comunicarea cu prietenii virtuali necunoscuți unii copii se simt mai liber să-și exprime emoțiile, să vorbească despre anumite probleme sau să accepte consolare. Persoanele cu intenții răuvoitoare cunosc foarte bine psihologia copiilor și scriu exact ceea ce îi face pe aceștia să se simtă înțeleși. Copiii trebuie învățați că în mediul online există multe persoane răuvoitoare, în special adulte, care posedă prin excelență cunoștințe despre cum se exprimă un copil la diferite vârste, care sunt abrevierile și exprimările tipice pentru chat-uri. Exemplul actorilor care pot ușor intra în rolul unei alte persoane poate fi unul relevant.

Școala poate ajuta copiii să fie mai precauți față de persoanele virtuale cu care aceștia acceptă să lege prietenii!

Informare. Discutați mai mult cu copiii pe tema prieteniei virtuale. Explicați-le care sunt riscurile unor astfel de prietenii.

La rubrica ,,Resurse didacticie” puteți descărca un plan model de lecție și anexe pe tema prieteniei virtuale pentru clasele III – IV (Ciclul primar). Rubrica data vă propune și alte planuri model la diferite alte teme despre riscurile și siguranța în mediul online.

Consolidare relații.Organizați cât mai multe activități în care copiii sunt puși în situația de a interacționa. Încurajați relațiile de prietenie în clasă, spiritul de colaborare, și nu cel de concurență.

Suport. Determinați-l pe copil să înțeleagă că întotdeauna există o persoană adultă din mediul său în care poate avea încredere și care îl poate ajuta. Și o astfel de persoană puteți fi și dumneavoastră.

Recomandare. Recomandați copiilor să acceseze portalul www.siguronline.md, unde pot afla informații utile și vorbi cu un specialist calificat.

 

Relevant