//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Stimați profesori, bine v-am regăsit!
Luna septembrie este în toi. Odată cu începutul anului școlar, au revenit și preocupările pentru activitățile de clasă, formularea sarcinilor și obiectivelor, planificarea pe termen scurt, pe termen lung și multe, multe altele. Credem că siguranța online își va găsi loc și în acest an școlar pe agenda subiectelor pe care intenționați să le discutați cu discipolii dumneavoastră. Și, ca să vă fie mai ușor să legați un capăt de vorbă cu ei, am adunat în acest articol câteva întrebări care s-ar putea să le aprindă interesul pentru discuții. Scopul acestui material este să vă ajute să înțelegeți mai multe despre activitățile în online ale elevilor care au revenit în bănci după un timp atât de îndelungat petrecut cu tableta, telefonul sau computerul de acasă.
Știm că, fiind diriginți de clasă, întrebați deseori elevii despre cum a fost vacanța, weekendul, ce le-a plăcut mai mult în acest timp și dacă s-au ciocnit cu situații neplăcute. Și nici nu vă mai mirați să auziți tot mai des răspunsuri de genul: „Am stat în internet”, „ Dar eu fac vlogging”, „ Am jucat online”, „ Am stat în rețele sociale”, „ Am încărcat foto din vacanță pe Instagram”etc.
Sunt răspunsuri la care, într-o măsură oarecare, dumneavoastră, profesori, educatori sau specialiști care lucrați cu copiii, nu mai aveți o reacție de mirare sau nemulțumire. La rândul nostru, vă încurajăm să continuați discuțiile despre timpul liber al elevilor prin întrebări „altfel”:
1. Ce-ați mai descoperit nou în Internet?
Copiii care sunt utilizatori activi și pe care deja i-ați auzit cum povestesc înflăcărat despre ce isprăvi au mai făcut utilizând tehnologiile, sunt, de obicei, foarte deschiși să mai povestească despre vreo platformă pe care s-au înregistrat, vreun vlogger pe care îl urmăresc, live-uri pe care le-au mai făcut. Este o ocazie bună de a observa dacă comportamentul copilului este cu adevărat unul sigur, platforma pe care s-a înregistrat este una relevantă și adecvată vârstei pe care o are, iar vloggerul urmărit nu promovează anumite lucruri sau comportamente dăunătoare.
2. Cu cine din prieteni ați comunicat mai des în online, cu cei pe care îi cunoașteți sau pe cei pe care nu îi cunoașteți în viața reală?
Răspunsul la o astfel de întrebare vă ajută să fiți la curent dacă sunt copii care obișnuiesc să comunice cu necunoscuții în online. O astfel de informație v-ar putea duce spre o discuție despre prieteniile în online și care sunt riscurile unor astfel de prietenii. Mai multă informație despre prieteniile virtuale cu necunoscuții, vedeți în articolul „ Prietenii virtuali necunoscuți ”.
3. V-a plăcut mai mult să trimiteți mesaje text sau foto?
În răspunsurile la astfel de întrebări, de regulă, apare cuvântul „selfie”( imaginea foto făcută de o persoană sie însăși, utilizând de obicei camera unui telefon). Observați dacă copiii au tendința de a-și face astfel de fotografii și cui le transmit. Chiar dacă ar fi puțin probabil să vă arate vreun selfie sau să vă spună ce fel de selfie fac, sunt sau nu sunt pe aceste imagini părți ale corpului dezgolite, puteți oricum discuta despre faptul care sunt riscurile transmiterii de imagini nud sau seminud.
4. Ce fel de persoane ați întâlnit în online?
Cu părere de rău, cazurile de hărțuire în mediul online sau acel „ cyberbullying” despre care discutasem cu dumneavoastră într-un alt articol se întâmplă deseori în rândul copiilor. Dacă copilul vorbește despre faptul că a întâlnit în online persoane obraznice, rele, agresive, există o mare probabilitate că a fost el însuși victima hărțuirii din partea unei astfel de persoane. Încercați să aflați mai multe despre ce s-a întâmplat cu acel copil. Nu poate fi exclus și faptul că hărțuirea mai continuă.
5. Cum v-ați simțit petrecând timpul în online?
A vorbi despre stări și emoții este întotdeauna binevenit. Într-o astfel de discuție, dacă copiii menționează că s-au simțit obosiți, înseamnă că nu gestionează corect timpul lor petrecut în mediul online. Dacă cineva spune că a fost captivat și interesat încât nici nu a observat cum a trecut timpul, aflați ce anume l-a captivat. Dacă aflați că vreun discipol a simțit frică, este cazul să aveți o discuție individuală pentru că ar putea fi victima unui abuz în mediul online.
Chiar dacă răspunsurile la astfel de întrebări, vă par evazive sau haioase din partea elevilor, cel puțin i-ați făcut să cunoască că tema siguranței în mediul online și ceea ce se petrece acolo poate fi abordată în școală, chiar și cu dumneavoastră.
Dacă suspectați semne ale unor riscuri cărora se supune un copil în mediul online, scrieți despre această preocupare consultantului Siguronline .
Potrivit Codului Educației al Republicii Moldova, rolul școlii este unul formator-educativ.
Activitățile unei lecții, în cadrul căreia elevii interacționează, fac schimb de păreri și își împart anumite roluri, au obiectivul de a dezvolta competențe comunicative.
Internetul înregistrează și salvează (depozitează) totul – fotografii, comentarii, aprecieri, locuri, contacte etc.