”CCC”: Riscuri pe Internet pentru școlarii mici

Copiii de vârstă școlară mică le place să acceseze Internetul pentru a se uita la videoclipuri, a juca jocuri și a intra în legătură cu prietenii și familia. În funcție de vârsta acestora, ei ar putea folosi Internetul atât la școală, cât și pentru temele pentru acasă.

La fel, copiii de vârstă școlară mică sunt de obicei mult mai independenți decât preșcolarii. La această vârstă ei de obicei intră online (și) nesupravegheați, iar în aceste condiții se expun mai multor riscuri decât cei de o vârstă mai mică.

Atunci când vorbim despre siguranța online a copiilor există trei tipuri principale de riscuri pe Internet pentru copiii școlari:

Riscul de conținut

Copilul de vârstă școlară mică are toate șansele să consume pe Internet conținuturi supărătoare, dezgustătoare sau incomode în orice alt mod. Acestea pot include: conținut sexual în cadrul anumitor jocuri online, pornografie, imagini care prezintă cruzime față de animale și diferite alte tipuri de violență reală sau simulată, dar nu numai. Pentru a consuma aceste conținuturi copilul nici măcar nu trebuie neapărat să le caute, adesea se întâmplă accidental.

Riscul de contact

Pe Internet copilul poate intra în contact cu persoane necunoscute cu intenții rele sau cu adulți care se prezintă online drept copii. De exemplu, un copil de vârstă școlară mică ar putea fi convins să împărtășească informații personale cu un străin sau chiar să se întâlnească în persoană cu o persoană pe care a întâlnit-o online.

Riscul de conduită

Școlarii, care odată cu vârsta au câștigat și o anumită doză de independență online, ar putea acționa pe Internet în moduri care i-ar putea răni pe alții sau pot suferi chiar ei în urma acestui tip de comportament.

Cum putem să-i ajutăm pe elevii să facă față acestor riscuri? Desigur, prin dezvoltarea la elevi a comportamentelor sigure în mediul online prin activitățile pe care le realizăm cu aceștia la subiectul siguranței pe Internet.

Am putea începe cu inițierea elevilor claselor primare cu conceptul de siguranță online printr-o lecție/activitate. Această lecție ar avea și menirea de a motiva și pregăti elevii pentru ulterioare discuții tematice. Ca suport pentru dumneavoastră ar putea fi scenariul didactic al lecției „Mediul online și utilizatorii” (inclusiv anexele) de la rubrica „Resurse didactice”.

Pentru a preveni riscurile de conținut ar putea fi organizate lecții/activități care urmăresc formarea la elevi a abilităților de gestionare sigură a conținuturilor online pe care aceștia le accesează, creează și/sau postează în mediul online, precum și a unui comportament corect în cazul accesării intenționate sau neintenționate a conținuturilor dăunătoare/nepotrivite vârstei. Ca suport pentru dumneavoastră ar putea fi scenariul didactic al lecției „Imagini bune. Imagini rele/nepotrivite” (inclusiv anexele) de la rubrica „Resurse didactice”.

Pentru a ajuta elevii să facă față riscurilor de contact ar putea fi organizate lecții/activități care urmăresc formarea la elevi a abilităților de evaluare a unor posibile riscuri în comunicarea cu persoane necunoscute în mediul online și deprinderea de a povesti persoanelor adulte de încredere despre comunicările, prieteniile în mediul online. Ca suport pentru dumneavoastră ar putea fi scenariul didactic al lecției „Prieteniile în mediul online” (inclusiv anexele) de la rubrica „Resurse didactice”.

În cazul riscurilor de conduită, cu elevii de vârstă școlară mică, ar putea fi organizate lecții/activități care urmăresc scopul să dezvolte elevilor abilități constructive de comunicare în mediul online, pentru a preveni apariția situațiilor de cyberbullying între semeni. Ca suport pentru dumneavoastră ar putea fi scenariul didactic al lecției „Cyberbullying sau hărțuirea în mediul online” (inclusiv anexele) de la rubrica „Resurse didactice”.

Relevant