Ce este Ghidul pentru implementarea Standardelor și cum acesta poate ajuta instituțiile să integreze siguranța online în școală?

Într-o lume digitalizată, unde copiii și adolescenții petrec tot mai mult timp online, școlile au un rol esențial în protejarea acestora de pericolele mediului virtual. Ghidul de implementare a standardelor pentru siguranța online oferă pași clari și structurați pentru ca managerii școlari să transforme siguranța digitală într-o prioritate instituțională. Însă ca acest proces să fie unul eficient, este important implicarea fiecărui actor din comunitatea educațională.

Ghidul de implementarea Standardelor de protecție și siguranță a copiilor/elevilor în mediul online a fost elaborat de către Centrul Internațional „La Strada” în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării și pentru a sprijini școlile în integrarea siguranței online în procesul educațional.

Acest ghid oferă instituțiilor de învățământ suport practic pentru a proiecta politici interne și strategii care să protejeze copiii în spațiul digital. Scopul ghidului este nu doar de a preveni riscurile online dar pune accent și pe crearea unui mediu sigur și prietenos pentru elevi în a explora beneficiile mediului online într-un mod responsabil. 

Standardele pentru protecția și siguranța copiilor/elevilor în mediul online sunt fundamentate pe Standardele de calitate pentru instituțiile de învățământ primar și secundar general din perspectiva școlii prietenoase copilului și sunt la fel structurate pe trei domenii: Management, Capacitate instituțională, Curriculum/proces educațional.

Domeniul Management, vizează setul de cerințe privind angajamentul, politica și procesele-cheie specifice pentru asigurarea protecției și siguranței copiilor/elevilor în mediul online, inclusiv mecanismul de identificare, evaluare, referire, asistență și monitorizarea copiilor victime/potențiale victime ale violenței/abuzului în mediul online.

Capacitatea instituțională, vizează setul de cerințe privind infrastructura și ecosistemul digital pentru securizarea și protecția elevilor în mediul online, precum și nivelul de competență al personalului în domeniul securității și protecției copiilor/elevilor în mediul online.

Curriculum/proces educațional, vizează setul de cerințe privind proiectarea și organizarea activităților educative formale, non-formale și informale, cu implicarea familiei, a partenerilor în educația copiilor/elevilor pentru siguranța în mediul online.

 

Totodată, această resursă oferă instituțiilor de învățământ suport în organizarea și implementarea unui sistem eficient de educație privind siguranța online, integrând competențele necesare cadrelor didactice și psihologilor școlari pentru a răspunde provocărilor digitale actuale. 

Sistemul de competențe ale cadrelor didactice 

Sistemul de competențe pentru cadrele didactice în educația privind siguranța online este aliniat cu Standardele de competență profesională din învățământul general. Acest sistem stabilește abilitățile esențiale necesare predării siguranței online, corelându-le cu nevoile elevilor de a utiliza internetul într-un mod pozitiv și responsabil.

 

Sistemul de competențe ale psihologilor școlari 

Psihologul școlar are un rol important în prevenirea și intervenția în situații ce prezintă pericol pentru copii în mediul digital și în cazuri de abuz online. Aceste cerințe vizează atât psihologii școlari, cât și psihologii din cadrul Serviciului raional/municipal de asistență psihopedagogică (SAP). Activitatea psihologului privind siguranța online are câteva direcții prioritare: prevenție/profilaxie, evaluare psihologică și psihodiagnoză, intervenție psihologică, intervenție psihologică, care sunt descrise în acest ghid.

 

Sistemul de finalități în educația pentru siguranța online

Sistemul de finalități în domeniul educației pentru siguranța în mediul online servește drept instrument de analiză și evaluare a conținutului educațional reflectat de curriculum la discipline obligatorii și opționale, din perspectiva dezvoltării abilității elevilor de a manifesta în mediul online comportamente active, pozitive și responsabile. La acest capitol se regăsesc descrise unități de conținut și setul de abilități necesare copiilor pentru a face față provocărilor din mediul online și pentru a le dezvolta copiilor gândirea critică, a unei culturi de explorare conștientă a spațiului digital și pentru a-i ajuta să comunice și să interacționeze în siguranță pe Internet.

Un aspect important în procesul de integrare a siguranței online în instituții de învățământ se referă la planificarea managerială care va fi realizată la nivel strategic și managerial, prin integrarea obiectivelor și activităților specifice Planului de Dezvoltarea a Instituției și Planul Anual de Activitate. Aceste documente vor include nu doar măsuri de protecție dar și indicatori de performanță care vor facilita monitorizarea procesului de implementare a Standardelor de siguranță online și evaluarea impactului activităților desfășurate privind siguranța online.

Astfel, Ghidul de implementarea Standardelor de protecție și siguranță a copiilor/elevilor în mediul online oferă instituțiilor de învățământ repere esențiale, soluții de management, aspecte metodologice și exemple de bune practici, în procesul de elaborare a documentelor de politici interne și documentelor de planificare.

Relevant