Într-o lume tot mai conectată, elevii trebuie să fie cetățeni digitali responsabili, capabili să identifice riscurile și să găsească soluții adecvate. Aceasta înseamnă că elevii trebuie să dobândească un set de cunoștințe, abilități și atitudini pentru a naviga în siguranță în mediul digital. Profesorii au un rol important în ghidarea elevilor spre dezvoltarea rezilienței digitale, oferindu-le instrumentele necesare pentru a face față experiențelor negative online și pentru a căuta ajutor atunci când este nevoie.
Reziliența digitală este caracterizată de trei aspecte fundamentale:
Cunoașterea riscurilor online – elevii trebuie să învețe să recunoască și să înțeleagă diverse riscuri la care pot fi expuși pe internet.
Încrederea în sine – aceasta se dezvoltă prin experiență și observare, pe măsură ce elevii își gestionează singuri provocările online.
Abilități practice și emoționale – pentru a lua decizii corecte în fața provocărilor, elevii trebuie să fie antrenați în gândire critică și gestionarea emoțiilor.
Fiecare oportunitate de a exersa abilități și de a învăța strategii de evaluare a riscurilor contribuie la „cutia de instrumente” a rezilienței digitale a copilului. În sala de clasă profesorii pot crea scenarii care simulează provocările online și pot ghida elevii în găsirea soluțiilor potrivite.
Formarea rezilienței digitale necesită o abordare personalizată. Unii elevi pot fi mai receptivi și mai conștienți de riscurile online, pe când alții pot avea nevoie de activități mai structurate, prin care să fie încurajați să reflecteze asupra experiențelor și să propună soluții pentru situațiile dificile. În plus, încurajarea unui dialog deschis despre experiențele lor online îi poate ajuta pe elevi să-și dezvolte abilități critice și emoționale care să-i ajute să exploreze mediul digital în siguranță.
Reziliența digitală nu se poate forma fără expunerea treptată și controlată la mediul online. Atunci când copiii sunt sprijiniți să-și dezvolte reziliența digitală, aceștia nu doar că sunt mai bine protejați, dar pot explora mai multe oportunități de învățare și dezvoltare prin intermediul internetului. Mediul școlar poate fi un spațiu sigur pentru elevi în a-și exprima îngrijorările și pentru a învăța cum să gestioneze experiențele online într-un mod sănătos și echilibrat.
Pentru a dezvolta această capacitate, sunt recomandate câteva strategii practice care îi ajută pe copii să fie mai bine pregătiți pentru provocările online:
Comunicarea deschisă despre experiențele online
În cadrul activităților școlare este important crearea unui mediu în care elevii să se simtă în siguranță să împărtășească experiențele online. Discuțiile deschise despre provocările online îi vor ajuta pe copii să fie mai conștienți de riscurile digitale, să fie mai bine pregătiți să le gestioneze. Astfel, vor avea o percepție mai echilibrată asupra lumii digitale.
Gestionarea timpului pe internet
Discuțiile despre riscurile online pot include și importanța de a gestiona independent timpul petrecut în fața ecranului. Elevii pot învăța cum să-și stabilească limite sănătoase între activitățile online și offline. Pe măsură ce experimentează și își stabilesc singuri limite în activitățile online, vor dezvolta autonomia și încrederea în gestionarea provocărilor online.
Dezvoltarea empatiei și a relațiilor sănătoase online
Activitățile care încurajează colaborarea și respectul în mediul online îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilități sociale și emoționale. Elevii învăța cum să construiască relații bazate pe respect reciproc și să gestioneze conflictele online. Totodată, ei au nevoie să înțeleagă cât de important este să oferi și să primești sprijin, fiind atenți la nevoile personale și ale celorlalți.
În acest articol dorim să abordăm un subiect care ne vizează pe noi toți, cei care lucrăm cu copiii.
Dragi colegi și colege, anul 2022 începe cu vești frumoase despre noi provocări la tema siguranței online.
Această lecție video servește drept auxiliar didactic pentru desfășurarea activităților despre siguranța online în clasele a VI – VIII -a. Lecția a fost creată în baza scenariului didactic „Relații și comunicare în mediul online” de pe portalul www.siguronline.md, material elaborat pentru susținerea cadrelor didactice din ciclul gimnazial în promovarea comportamentelor sigure în mediul online.