//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Atât cât învață la școală, copiii se obișnuiesc cu faptul că după un modul sau capitol nou la lecțiile de biologie, fizică, chimie, etc. va urma o verificare a cunoștințelor, o evaluare sau un test.
Dar ce urmează după o lecție despre siguranța online? Cum aflăm dacă cele 45 de minute au atins obiectivele notate în demersul didactic?
Mulți dintre dumneavoastră, care desfășurați astfel de lecții despre siguranța online pentru elevi, veți afirma că reveniți mai târziu la momentele discutate în timpul lecției; elevii fac niște teste sau completează chestionare anonime; se desenează postere, în special în luna februarie, precum și multe alte activități ce au scopul de a evalua abilitățile elevilor de a face față provocărilor din mediul online.
De fapt, de cele mai dese ori se întâmplă și altceva mult mai complex și important. După o astfel de lecție, indiferent ce metodă de evaluare imediată a folosit cadrul didactic, urmează un proces de reflecție din partea elevului despre cum se leagă cele spuse de doamna profesoară sau domnul profesor cu ceea ce se întâmplă în realitate cu el în mediul online. „ ... Am sau nu am prieteni în online pe care nu i-am văzut niciodată în viața reală? Am primit sau nu am primit vreodată mesaje cu conținut răutăcios, deranjant sau sexual? Au încerat străini dubioși să facă cunoștință cu mine? Am primit sau nu propuneri indecente de la prieteni online în care părea că pot să am încredere? A încercat sau nu o persoană din online, devenită apropiată, să mă amenințe cu lucruri despre care aș dori să nu cunoască nimeni? M-aș adresa eu celor de acasă, profesoarei/profesorului sau psihologului din școală dacă ceva mi s-ar întâmpla în mediul online?”
Șirul întrebărilor poate fi încă foarte lung. Ne-am dori desigur ca la fiecare din aceste întrebări să existe un răspuns ce vorbește despre un comportament sigur și niciodată niciunui elev de-al nostru să nu i se fi întâmplat și nici să nu i se întâmple ceva neplăcut în mediul online. Totuși, faza cea mai importantă a acestui proces de reflecție este atunci când copilul decide să fie mai precaut și să pună la dubii comunicări, propuneri, „sincerități” ale altor utilizatori sau să povestească cuiva dacă i s-a întâmplat sau i se întâmplă ceva supărător sau neplăcut.
Mulți copii din cei care scriu consultantului Gabi, pe portalul Siguronline.md, spun că au discutat la lecție despre siguranța online și au hotărât să scrie, fiindcă au niște situații despre care ar dori să vorbească. La momentul respectiv, nefiind încă pregătiți să povestească părinților sau profesoarei despre cele întâmplate.
Acești copii au hotărât să scrie consultantului Gabi, nu doar pentru că la școală li s-a spus: Scrieți. Este anonim și confidențial, dar pentru că au reflectat mai mult asupra celor auzite și au decis să se împărtășească cu o îngrijorare, neînțelegere, dubiu sau frică.
Fiecare profesor, a cărui lecție contribuie la un astfel de proces de reflecție, după ce au finisat cele 45 de minute, după ce a fost desenat posterul sau completat testul, este un adevărat magician. Indiferent de cât de frumoase sunt posterele sau corecte concluziile spuse de elevi la sfârșit de lecție, cel mai important rezualtat este ceea ce gândesc și analizează ei mai târziu.
Ceea ce vor reflecta, va depinde foarte mult de ceea ce le vom da în timpul celor 45 minute. Iar ceea ce este cel mai important să încercăm să le dăm este:
Nu este ușor să ne asigurăm că elevii noștri primesc tot ce încercăm să le oferim. Iată de ce este important să revenim la cele discutate, întărind 2 idei esențiale:
Găsiți mai multe resurse pentru lucrul cu elevii la lecție în rubrica Resurse didactice. De asemenea, nu ezitați să scrieți consultantului Gabi dacă aveți nevoie de un sfat sau ajutor într-o situație neplăcută care i s-a întâmplat unui copil în mediul online.
Comunitatea Intersecție. Zona Sigură Online se reunește în luna august pentru două ateliere de lucru cu învățători și profesori.
Indiferent dacă sunteți diriginte în clasa celor mai micuți sau educați clase de preadolescenți ori adolescenți, o preocupare majoră cu care vă confruntați se referă la calitatea și impactul emoțional al conținutului pe care îl accesează și vizualizează elevii dumneavoastră.
Lucrând cu elevii la temele sexting și sextortion, ne referim la aspecte ce țin de viața personală a copilului, la comunicarea sa cu alte persoane, la percepția propriei imagini, la felul cum această imagine poate fi compromisă.