//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Competența digitală este una dintre acele alte competențe pe care instituțiile de învățământ le au incluse în programele și planurile de realizare a procesului educativ. Resursele digitale devin un instrument de lucru din ce în ce mai utilizat pentru a oferi un învățământ calitativ, care să corespundă noilor tendințe pedagogice și intereselor copiilor. Astfel, copiii apreciază și simt utilitatea lecțiilor în care metodele tradiționale vechi nu ocupă toate cele 45 de minute.
Recunoaștem faptul că pentru mulți profesori a fi în căutarea metodelor noi cu implicarea resurselor digitale, care să corespundă nevoilor și particularităților grupului de elevi, este o adevărată provocare. Și chiar dacă elevii par cu mult mai avansați decât profesorii în cea ce numim noi tehnologii informaționale și de comunicare, Internet, mediul online, pentru ei provocarea confruntării cu un asemenea volum de informații virtuale și tendințe noi este cu mult mai mare.
Copiii sunt foarte vulnerabili. Copiii au capacitate redusă de discernământ între bine și rău. Copiii au grad scăzut la frustrare și orice moment sau situație neplăcută pe care o trăiesc în mediul online are un efect negativ asupra stării lor emoționale și confortului psihologic. Astfel, vorbind despre școală și Internet, suntem nevoiți să afirmăm că instituția de învățământ trebuie să ghideze copiii pentru a face față fluxului de informații, provocărilor Internetului și riscurilor la care sunt supuși, fiind utilizatori ai site-urilor sau portalurilor informaționale, rețelelor de socializare și chat-urilor, resurselor cu filme, secvențe video sau jocuri. Iată de ce ajungem să vorbim despre Inteligența Online, pe care orice copil trebuie să o dezvolte, în special cu ajutorul și susținerea părinților, educatorilor și profesorilor.
Riscurile în mediul online încep de la prima întâlnire a copilului cu tableta, computerul sau telefonul mobil. Căutând un filmuleț sau o informație, copilul poate accesa ușor un conținut ilegal sau dăunător. Comunicând în chat sau pe rețele de socializare cu alți utilizatori online, copilul poate face cunoștință cu persoane răuvoitoare, hărțuitori sau abuzatori. Nu există un hotar bine determinat între aici se poate și aici nu se poate de făcut click. De aceea este foarte important ca în școală orice elev să fie informat despre cum click-ul îl poate aduce în situații foarte neplăcute sau chiar periculoase.
Sunt binevenite lecțiile tematice despre siguranța online care au scopul principal de a ajuta elevii să identifice anumite riscuri, să gestioneze situații neplăcute și să ceară ajutor de la persoane care i-ar putea ajuta fără a-i judeca sau învinovăți, inclusiv și în persoana profesorilor. Tema fenomenelor riscante în mediul online nu trebuie să fie una tabu. Elevii trebuie învățați că pentru anumite lucruri care se întâmplă în mediul online există termeni speciali și precum în viața reală violența, furtul sau alte crime sunt comise de răufăcători, care într-un final sunt pedepsite legal, în mediul virtual se întâmplă la fel situații în care cineva le-ar putea provoca durere și suferință.
Procesul de educare a unei generații deștepte și sigure online trebuie început încă din clasele primare. Fluxul de informații din Internet trebuie să vină paralel cu metodele sigure de explorare a lui. Astfel, precum copilul a învățat de mic că nu se joacă cu chibriturile, tot așa elevul învață că nu comunică online cu necunoscuți și nu oferă informații despre el sau familie.
În orice școală, profesorii pot
Informa. Elevii percep în persoana pedagogului pe cineva care cunoaște. Informația oferită corect din punct de vedere metodologic, cu conținut și metode ajustate grupului, va fi primită de elevi cu o mai mare încredere decât o simplă prelegere despre „Este interzis să faci asta!”
Asculta. Elevii doresc să fie ascultați nu numai atunci când răspund tema pentru acasă sau realizează anumite activități didactice. Copiii doresc să fie ascultați și atunci când se ciocnesc de o problemă, fie ea în viața reală, fie în cea virtuală.
Încuraja. Copiii doresc să fie siguri că atunci când li se va întâmpla ceva, ei nu vor fi judecați sau criticați. Copiii au nevoie de încurajarea profesorilor, care pot deveni persoane de încredere și sprijin atunci când trec prin situații mai dificile.
Ajuta. Copiii au nevoie nu doar de încurajare, dar și de acțiuni concrete prin care primesc ajutor, iar interesele le sunt protejate. Profesorii pot ajuta copiii care sunt victime ale acțiunilor ilegale în mediul online prin raportarea acestora la persoanele competente, care nu vor pune în pericol imaginea copilului și vor încerca să-i oprească pe cei care hărțuiesc sau acostează un copil în mediul online.
Repeta. Repetitio est mater studiorum (Repetarea este mama cunoștințelor)– cuvinte deseori repetate de profesori la lecție. Despre pericole și ajutor în aceste pericole elevilor trebuie să li se repete mai des. A fi în siguranță online nu este o teorie învățată și aplicată într-o anumită situație. Siguranța online este ceea de ce au nevoie copiii zilnic.
Recomandare
Rubrica pentru profesori a portalului www.siguronline.md vă oferă resurse informative și didactice pentru a putea mai eficient și ușor aborda la lecție diferite subiecte despre riscurile și pericolele la care sunt supuși copiii în mediul online.
Internetul înregistrează și salvează (depozitează) totul – fotografii, comentarii, aprecieri, locuri, contacte etc.
Stimați profesori, bine v-am regăsit! Luna septembrie este în toi. Odată cu începutul anului școlar, au revenit și preocupările pentru activitățile de clasă, formularea sarcinilor și obiectivelor, planificarea pe termen scurt, pe termen lung și multe, multe altele.
Cine dintre noi nu a folosit camera telefonului sau laptopului pentru a avea o întâlnire online cu rudele, prietenii sau colegii? Pe lângă comunicarea prin mesaje, majoritatea rețelelor sociale și alte platforme de comunicare oferă posibilitatea comunicării între utilizatori prin video chat.