//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
În ziua de azi, când tehnologiile informaționale au devenit o componentă iminentă a cotidianului, apar tot mai multe riscuri la care sunt supuși copiii, utilizând uneori incorect aceste tehnologii. Copiii au telefoane mobile, tablete, computere și o serie întreagă de aplicații care le facilitează comunicarea și conectarea unul cu altul atât în cadrul școlii, cât și în afara ei.
Dumneavoastră urmăriți încontinuu comportamentul elevilor în clasă, în timpul recreațiilor, în timpul orelor de meditații. Sunteți atenți la relațiile lor interpersonale, încercați să preveniți și să excludeți situațiile de hărțuire și abuz, să fiți la curent cu situația de acasă a copilului pentru a putea interveni la momentul oportun. Cu părere de rău, elevii pot fi victimele propriilor acțiuni din cauza necunoașterii, neconștientizării riscurilor, manipulării din partea anumitor persoane, influenței mediului extern și încrederii excesive.
Una din situațiile de risc care poate afecta elevii este apariția așa-numitului fenomen de sexting. Pentru profesori cunoașterea termenului și a fenomenului dat este la fel de importantă ca și orice altă informație ce ține de accesarea sigură pe Internet a materialelor didactice, ca procesul educațional, relațiile interpersonale a grupului și existența diferitelor tipuri de factori care influențează starea emoțională a elevului, gradul lui de socializare și reușita școlară.
Explicație termen
Termenul sexting descrie utilizarea tehnologiilor de transmitere sau postare a unui conținut cu elemente sexuale explicite. Acest conținut poate fi reprezentat prin mesaje, imagini cu părți ale corpului dezgolite parțial sau complet, imagini sau secvențe video reprezentând persoana în ipostaze sexuale diferite. De obicei, ca mijloc de transmitere pot fi camerele de chat, skype-ul, rețelele sociale, Twitter-ul, canalele YouTube etc.
Termenul provine din limba engleză, fiind o îmbinare a cuvintelor „sex” și „texting”.
Conținut cu elemente sexuale explicite
Este utilizată camera web, telefonul sau alt dispozitiv pentru fotografiere. Tânărul/copilul produce singur imagini cu părți ale corpului dezgolite (eng.: nude selfies) sau înregistrează anumite mișcări, gesturi cu caracter sexual explicit.
Tânărul/copilul scrie mesaje cu caracter sexual sau, la fel, comentează imaginile cu același caracter distribuite sau primite.
Cum are loc sexting-ul?
Sexting-ul începe atunci când persoanele, prin intermediul mijloacelor menționate mai sus, încep a face schimb de conținuturi cu caracter sexual explicit. Tinerii sau copiii care inițiază astfel de schimburi de conținut, de obicei, se găsesc într-o relație de prietenie sau sunt într-o relație de cuplu.
A transmite astfel de conținuturi presupune, în primul rând, a avea un anumit grad de încredere în persoana sau persoanele către care acestea sunt transmise.
Sexting-ul implică mai mulți actori. Pe de o parte, este cel ce produce conținutul și îl trimite sau postează, pe de altă parte, este cel sau cei care primesc materialul dat. În cazul copiilor, atât cei care trimit sau postează, cât și cei care primesc, se implică într-o astfel de comunicare ,,intimă’’ având la bază dorința de a demonstra încredere, de a părea mișto și de a tinde la maturitate. Implicarea în sexting nu presupune întotdeauna tendințe sau comportamente sexualizate ale copiilor. Copiii deseori privesc aceasta ca o provocare între semeni sau o modalitate de a-și explora corpul.
Sexting-ul nu este întotdeauna benevol! El poate avea loc și când există anumite presiuni din partea unei sau mai multor persoane!
Riscuri și pericole
În faza de început a sexting-ului, copiii adesea nu conștientizează riscurile pe care acesta le implică. Frica apare când copilul începe să adreseze întrebarea dacă aceste imagini sau mesaje vor ajunge să fie cunoscute și de alte persoane, de exemplu, de colegi de școală, de prieteni, membrii familiei. Și acest lucru se poate întâmpla foarte ușor. Sexting-ul poate trece în hărțuire, când copilul este amenințat sau șantajat. Printr-o simplă apăsare a unui buton imaginile sau mesajele pot ajunge la diferiți destinatari. Copilul, în urma unei astfel de situații, ar avea de suferit foarte mult, fiindu-i afectată imaginea și provocându-i stări de neliniște, frică, anxietate, eșec sau abandon școlar, relații distorsionate cu colegii, rudele, profesorii.
Toate imaginile reprezentând conținuturi sexuale constituie un material pornografic. Acest material poate ajunge ușor în mâinile persoanelor cu imaginație perversă, care le pot stoca și distribui în grupuri de persoane cu aceleași înclinații. Și aceasta deja reprezintă o încălcare a legii care, fiind detectată de organele competente, este pedepsită.
Profilul elevului care face sexting
Deseori, în rândurile profesorilor apare percepția eronată că un copil care învață bine sau provine dintr-o familie unde nu există probleme nu ar putea fi atras în astfel de situații cum ar fi sexting-ul. Este greșită această ipoteză. Nu există un profil anume a unui copil care își face singur poze nud, le trimite altcuiva sau privește conținuturi cu caracter sexual explicit. Acest lucru i se poate întâmpla oricărui copil, indiferent de reușita sa școlară sau mediul de proveniență.
Recomandări
Rolul școlii, în comun cu cel al familiei, este de a preveni oricare situație de risc la care poate fi supus un copil. Este important ca profesorul să ajute copilul să înțeleagă riscurile la care poate fi supus atunci când acceptă să intre într-o astfel de „comunicare” periculoasă.
A se vedea planul lecției „Între încredere și pericol”, rubrica „Resurse didactice” (accesează link)
Este contraindicat!
Dacă aceasta li se întâmplă, îi puteți ajuta!
Potrivit Codului Educației al Republicii Moldova, rolul școlii este unul formator-educativ.
Orice rețea socială sau chat are un rol principal de a oferi celor care își creează conturi o platformă pentru socializare.
Internetul înregistrează și salvează (depozitează) totul – fotografii, comentarii, aprecieri, locuri, contacte etc.