„Adunarea în sala de clasă se amână!” sau despre siguranța online printr-un dialog eficient între profesor și părinți

Cine își poate imagina o colaborare eficientă a școlii cu familiile copiilor fără ședințele cu părinții sau îngrijitorii? Ședința cu părinții este sfântă, fiindcă aici se discută despre cele mai importante momente organizatorice, se pun la cale activitățile, se aduc informații actuale și utile, au loc dezbateri, se votează decizii, etc. etc. Adunarea se mai prelungește sau are loc mai frecvent, dar deja separat, cu unii părinți, pentru a discuta cum poate fi ajutat sau susținut mai bine un copil care întâmpină unele dificultăți sau din multe alte motive...

Mai pe scurt, de lucru este mult și e mereu nevoie de mult timp atât din partea profesorului diriginte, cât și din partea părinților sau îngrijitorilor copilului. Și asta este firesc, fiindcă fiecare copil are nevoie de implicarea tuturor adulților responsabili de creșterea și educația sa.

În această perioadă de izolare socială, când sănătatea este preocuparea numărul 1, adunarea în sala de clasă se amână. Dar oare devine ea mai puțin importantă, chiar dacă copiii stau cuminței acasă în fața computerului, 24/24 sub supravegherea părinților?

Răspunsul nostru este că această „adunare” sau, altfel spus, colaborare a părinților/îngrijitorilor cu profesorii este foarte importantă și necesară mai mult ca niciodată pentru că:

  • Copilul trebuie ghidat în învățarea la distanță (pregătirea spațiului de lucru, folosirea dispozitivelor, respectarea unui regim sănătos de lucru și odihnă);
  • Copilul are nevoie să-și exteriorizeze și să-și împărtășească emoțiile adunate și inhibate din cauza că nu are spațiu suficient pentru mișcare, manifestare și interacțiune socială fizică;
  • Copilul este mai mult online, iar riscurile în mediul online pot fi pe atât de reale pentru copil pe cât copilul nu este în continuu ajutat să-și dezvolte abilități de gândire critică în online și duce lipsă de persoane-resursă, chiar de încredere, care îl pot asculta, înțelege și susține.

Astăzi, ne vom referi doar la ultimele 2 puncte din cele 3 menționate mai sus, fiindcă anume ele țin de nevoile emoționale și de siguranță ale copilului, ceea ce trebuie luat în considerare în primul rând.

În acest sens, venim cu sugestia, ca adunarea în sala de clasă ce a fost amânată să se desfășoare totuși online, într-o modalitate comodă și aleasă de dumneavoastră. Pe parcursul acestei întrevederi veți transmite părinților următoarele mesaje:

  • Să discute cu copiii nu doar despre numărul de sarcini pentru acasă și problemele tehnice sau de conexiune, dar și despre cum se simt ei în această perioadă; ce le lipsește cel mai mult.
  • Să încurajeze comunicarea online cu colegii de clasă și prietenii. Să le ofere intimitate pentru aceste comunicări, astfel ca ei să se poată vedea și auzi.
  • Să discute cu copiii despre faptul că multe conținuturi cu caracter negativ sau alarmant din rețelele sociale au scopul de a atrage mai multe vizualizări, comentarii și aprecieri. Să-i încurajeze să rămână pozitivi și optimiști. Și, desigur, să manifeste comportamentul care să le insufle acest optimism și gândire pozitivă.
  • Să exploreze și să descopere împreună diferite resurse web (recomandate de profesori sau despre care povestesc copiii).
  • Să le explice că, în special acum, ar putea apărea mai mulți utilizatori care manifestă comportamente agresive în mediul online și că părinții sunt gata să-i ajute oricând.
  • Să se intereseze ce aplicații de mesagerie, apeluri video, sau partajare de conținuturi folosește copilul și să se documenteze mai mult despre aceste aplicații: vârsta recomandată, posibilitățile tehnice, politicile de confidențialitate și suportul oferit de aceste aplicații în cazul în care utilizatorul întâmpină o problemă tehnică sau o situație neplăcută folosind această aplicație.
  • Să întrebe copiii care sunt interesele online ale copiilor de vârsta lor. Neapărat, ei vor vorbi din punctul lor de vedere, chiar dacă se vor exprima de la persoana 1 sau a 3-a plural ( „noi” și „ei”).
  • Să pună în discuție tema imaginii online în perioada pandemiei. Să întrebe mai multe despre cum se prezintă tinerii online, ce fel de imagini postează, neavând acces la lumea de după ușă sau portița din curtea casei.
  • Să analizeze foarte atent ceea ce observă sau află de la copii. Să nu se grăbească să țină lecții de morală, să învinuiască sau pedepsească dacă ceva îi îngrijorează sau află că i s-a întâmplat copilului sau unui prieten de-al său.
  • Să asigure copilul că va fi mereu de partea lui, orice nu s-ar întâmpla, chiar dacă e vorba de mediul online.
  • Să ia împreună decizii.
  • Să se adreseze fără jenă profesorului în care au mai multă încredere sau dirigintelui de clasă, sau psihologului școlar, sau unui specialist dintr-o instituție în care aveți încredere.
  • Pentru a cunoaște mai mult despre ce înseamnă siguranța online a copilului, să exploreze rubrica pentru părinți de pe portalul Siguronline.md.
  • Să ceară anonim și confidențial suportul online al unui specialist în siguranța online a copilului pe același portal.

Dragi colegi, știm că fiecare dintre dumneavoastră are o tactică a sa de a aborda subiecte sensibile cu părinții elevilor. Amintiți-le părinților că aveți același scop, de a ajuta și ghida copiii să învețe în siguranță. Vă încurajăm și vă susținem în orice încercare de a avea o discuție online sau la telefon cu părinții despre implicarea lor în ghidarea și susținerea fizică și emoțională a copiilor în această perioada deloc ușoară pentru toată lumea. Siguranța online trebuie să rămână o prioritate pentru că de ea depinde starea de bine a copilului, sănătatea sa emoțională și implicarea activă și calitativă în procesul educațional.

Vă mulțumim pentru supraputerile și curajul de care dați dovadă!

Cu gânduri bune, echipa SigurOnline.

Relevant