//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Orice profesor își pune, cu regularitate, următoarele întrebări: „Cum să încep această lecție?”, „De unde să pornesc?”, „Cum să le captez atenția de la bun început?”, „Ce pot face diferit de lecția precedentă?”, etc. Și în această listă pot fi adăugate încă zeci și zeci de întrebări legate de planificarea și desfășurarea unei lecții.
Și, de fiecare dată, profesorul găsește metodele cele mai eficiente și interactive, resursele, timpul, persoanele, materiale potrivite. Mai dificil însă este să se pregătească pentru a face față unei situații neplăcute sau mai puțin așteptate în timpul lecției, în special când subiectul este unul sensibil, așa cum ar fi „sexting” sau „sextortion – șantajul sexual al copiilor în mediul online”- sau „cyberbullyingul – hărțuirea în mediul online”. Cu părere de rău, la o astfel de lecție întotdeauna există riscul ca un copil sau mai mulți să se identifice în unele situații, sau chiar cineva direct să fie numit sau luat în derâdere de către colegi.
Acest articol nu este despre acțiunile pe care le va întreprinde un profesor în cazul în care o situație similară celei menționate mai sus i se întâmplă la lecție. Despre aceste situații discutăm în sesiuni separate la activitățile programului (vezi și articolul „Ce facem într-o clasă în care un copil a suferit de abuz” ). Propunem în schimb mici șiretlicuri pedagogice care pot fi făcute înainte de a începe o lecție despre siguranța online la subiecte mai delicate și sensibile.
Observă cum reacționează copiii la acest anunț. Ce spun. Dacă fac anumite glume. Dacă manifestă vreo îngrijorare. Acesta poate fi un indicator al atitudinii copiilor despre acest subiect și dacă această atitudine este legată de vreo situație care a avut loc și despre care ei cunosc.
De exemplu: Aș dori ca la lecție să discutăm despre prietenii buni din mediul online; imaginea online a unui utilizator care vrea să fie popular; transmiterea conținuturilor cu caracter sexual persoanelor necunoscute din mediul online; etc.
Nu e nevoie de statistici pentru analiză cantitativă și calitativă a răspunsurilor. Treceți cu ochii peste aceste răspunsuri doar pentru a deduce necesitățile acestei clase înainte de planificarea conținutului pentru lecție. Acest lucru
v-ar putea ajuta să optați pentru abordări corecte ale subiectului și să le evitați pe cele incomode copiilor.
Aceste mici observații te-ar putea ține departe de abordările negative ale tendințelor populare în rândul copiilor pe rețele sociale. Deseori, aceste observații sunt mai greu de făcut, fiindcă copiii evită prietenia cu profesorii în mediul online. În astfel de cazuri, încearcă pur și simplu să le vizualizezi profilul în cazul în care acesta este unul public.
O astfel de abordare setează din start ideea că profesorul respectă emoțiile fiecărui copil și că intenționează să creeze climatul favorabil al lecției pentru fiecare dintre cei prezenți în clasă.
Unele observații te-ar putea ajuta să înțelegi dacă ar fi cazul să continui observarea comportamentului și atitudinilor copiilor referitor la unele teme mai delicate și să alegi strategii specifice pentru lucrul cu ei.
Pentru a folosi resurse didactice despre siguranța online pentru lecția ta, accesează rubrica cu scenarii didactice și anexe.
În lucrul de profesor, deseori, vă ciocniți cu îndoieli ce pot crește în mici frici atunci când subiectul pe care doriți să-l abordați cu copiii este unul sensibil și delicat.
Divulgarea datelor personale Copiii sunt expuși ademenirilor atunci când își afișează datele personale și informațiile personale despre ei pe rețele sociale sau pe chat-uri.
Evită să trimiţi sau să răspunzi la mesaje care au un conţinut, fotografii sau video cu tentă sexuală.