//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Cu siguranță, fiecare părinte, cel puțin o dată, s-a prins la gândul că este o mare provocare să fii un părinte înțelept, calm și, în același timp, foarte precaut în această eră a Internetului. Nu prea poți interzice, dar nici nu poți lăsa copiii să facă ce vor. Nu poți impune niște reguli stricte de folosire a Internetului, dar nici să nu stabilești niște limite. Ne alertăm și mai mult când copilul descarcă un joc nou, începe a privi un serial nou pe o platformă online sau când se arată entuziasmat de un anumit vlogger ce promovează anumite tendințe și comportamente.
În acest context digital complicat, mulți părinți se întreabă: „Unde e mijlocul de aur?” sau declară că au nevoie de niște sfaturi concrete de la specialiști pentru a-și educa corect și a-și proteja copilul în mediul online de tot felul de conținuturi neplăcute și dăunătoare.
Dragi părinți, noi nu cunoaștem care ar fi mijlocul de aur sau o formula educației perfecte pentru copilul dumneavoastră. Relația dumneavoastră cu copilul este unică, experiențele pe care le poate trăi în mediul online sunt, și ele, unice în felul lor. Cert este că, în calitate de părinte, puteți influența direct felul în care fiul sau fiica dumneavoastră cunoaște, descoperă, selectează conținuturile pe care le accesează și le urmărește, felul cum reacționează la ele, cum le interpretează și cum face diferența între viața reală și amalgamul de emoții și culori din mediul virtual.
Dar haideți să pornim de la un exemplu concret, ca să ne fie mai ușor să vedem cum am putea gestiona comunicarea cu copilul, atunci când acesta devine interesat de conținuturi nepotrivite pentru el.
Copilul a început să urmărească online un nou serial. Nu ați știut de acest lucru până nu l-ați prins seara târziu cu telefonul sub plapumă. S-a dovedit că serialul este destul de violent și că foarte mulți copii de aceeași vârstă îl urmăresc. Cel mai probabil, tot pe ascuns...
1. Reacția
Primul lucru de care ar trebui să țineți cont este felul în care reacționați. Nu strigați, nu îi luați telefonul din mână și nu-i interziceți categoric să urmărească vreodată acest serial.
2. Propunerea
Propuneți copilului să discutați despre acel film într-o atmosferă calmă și prietenoasă.
3. Informarea
Între timp, documentați-vă referitor la conținutul care vă îngrijorează: cui este destinat și care este limita de vârstă pentru cei care vizionează acest film, ce imagini apar în film, ce idei promovează, cât de populat este în rândul copiilor, etc.
4. Vizionarea împreună
Propuneți-i copilului să vă povestească despre acel film, ce scene îl captivează cel mai mult, ce scene nu îi plac, ce emoții trăiești atunci când îl vizionează. Spuneți-i că ați vrea să vizionați un episod sau chiar două împreună.
5. Personalizarea și căutarea de soluții
În timpul vizionării episodului, urmăriți foarte atent reacțiile copilului. După, discutați despre aceste reacții, vorbind și despre emoțiile pe care le-ați trăit Dvs. la vizionarea anumitor scene. De exemplu: „Mie nu prea mi-a plăcut scena X su Y, deoarece eroii au trecut prin violență. Am simțit frică pentru ei. Tu ce ai simțit când ai privit această scenă? Eu nu mă simt prea bine după așa emoții… Tu cum te simți? Putem face ceva diferit ca să evităm așa stări?”
6. Acceptarea
Felul în care vor decurge discuțiile cu copilul pot fi foarte diferite, de la împărtășirea acelorași emoții, până la indiferență și glume pe seama unor scene care sunt ireale, fiindcă „există doar în film”. Fiți pregătit(ă)!
7. Explicația
Continuați să vorbiți despre episodul pe care l-ați urmărit. Explicați-i că anumite conținuturi din Internet nu sunt tocmai potrivite pentru copiii de vârsta lui, deoarece îi pot speria. Unele filme ar putea să-i facă pe copii să repete acțiunile eroilor din acele filme, care li se par impresionante, dar care, de fapt, sunt foarte periculoase. De exemplu, un joc în care eroii depășesc un obstacol și recompensele pe care le primesc. Explicați că aceste recompense sunt virtuale, că în realitate eroul este un actor care înscenează niște acțiuni și că, în viața reală, nu ar face niciodată acest lucru. Faceți o analogie între o căzătură a eroului din film și o căzătură a sa, reală, în timpul unui joc de fotbal. Întrebați copilul în care situație va simți durere.
8. Impactul asupra altora
Întrebați copilul ce zic colegii și prietenii despre episoadele vizionate sau dacă au încercat vreodată să preia ceva de acolo: porecle, cuvinte cheie, acțiuni, etc. În acest sens, explicați-i că orice încercare de a imita poate răni, întrista sau afecta pe cineva.
9. Identificarea binelui și a răului
Dacă copilul se arată fascinat de cele vizionate, chiar dacă Dvs. ați văzut doar lucruri urâte și comportamente greșite în acele video, redirecționați discuția spre diferența dintre bine și rău.
Cât bine am văzut în imaginile vizionate și cât rău? Dacă răul este mai mult decât binele, merită să mai privim acel film, desen animat, joc, portal web, etc?
10. Provocarea
Urmăriți comportamentul copilului și continuați să discutați despre conținuturile care îi plac pe Internet. Propuneți-i să-și noteze sau să memoreze câte 5 lucruri bune și frumoase din fiecare conținut vizionat. Acest lucru îl va motiva să caute lucrurile pozitive, constructive în cele vizionate, diminuând interesul pentru conținuturile care aduc emoții puternice, dar care nu promovează neapărat lucruri bune.
Nu în ultimul rând, dragi părinți, la vârsta preșcolară și școlară mică, discutați regulat cu copiii Dvs. despre permisiuni și restricții în folosirea dispozitivelor. Dacă nu stabiliți de la bun început niște reguli referitoare la conținuturile pe care le poate viziona la vârsta sa, poate fi foarte dificil să explicați de ce ați decis să le interziceți acum.
Dacă aveți o întrebare sau doriți să discutați despre o situație prin care trece copilul în mediul online, scrieți consultantului Gabi pe portalul www.siguronline.md.
Sursă imagine: Pixabay.com