Copilul meu e sigur online din clasa a 5-a

De la ce încep?
Ce se schimbă în viaţa copilului?
Despre ce discutăm?
Ce trebuie să cunoască despre siguranţa online?

Acest articol vine să răspundă la întrebările părinţilor care vor să se asigure că copilul lor este pregătit să facă faţă noilor provocări din viaţa lui, inclusiv cea virtuală.

Să înţelegeţi şi să acceptaţi această perioadă cu tot specificul ei vă va fi de mare folos în căutarea metodelor optime de susţinere şi educare a comportamentelor sigure pe Internet la această vârstă. 

De la pre-adolescent la adolescent este o perioadă de schimbare foarte rapidă în viața copiilor. Această perioadă este percepută ca sfârşitul copilăriei, remarcându-se prin maturizare intensă (mai ales sexuală) şi printr-o structurare complexă a personalităţii. Intrarea în clasa a 5-a coincide cu debutul maturizării lui şi trecerea prin mai multe transformări de comportament şi fiziologice.

 

Expunerea la unele dintre riscurile online crește atunci când copilul devine un utilizator activ. Lăsat singur în faţa schimbărilor prin care trece, copilul poate devine nesigur pe el şi foarte influenţabil sau, dimpotrivă, impulsiv. Aceste stări dau naştere unor tensiuni interioare, produc confuzie şi disconfort, îl fac mai vulnerabil la interacţiunea lui cu alţi utilizatori online. Datorită numeroaselor contacte cu situaţiile de viaţă noi şi complexe, viaţa afectivă se diversifică, viaţa interioară se dezvoltă, se conturează modul în care relaţionează cu ceilalţi.

Specificul vârstei


Preadolescența este o etapă de restructurare afectivă şi intelectuală a copilului - o perioadă dificilă atât pentru el, cât şi pentru cei cu care se află în contact. Deşi este încă destul de dependent de familie, îşi doreşte mai multă independență. Relaţia cu părinţii poate deveni tensionată din cauza regulilor impuse, deşi copilul simte nevoia de ocrotire şi afecţiune.

La şcoală, din clasa a 5-a locul învăţătorului este luat de diriginte şi profesori. Dacă până acum era un învăţător apropiat, care îl cunoştea bine şi era împreună cu el tot timpul, acum la fiecare lecţie profesorii sunt diferiţi. El trebuie să se adapteze din mers la stiluri de predare diferite. Testele şi lucrările sunt mai dese, şi fluxul de informaţii noi este mai mare.

La această vârstă îşi formează conştiinţa de sine. În funcţie de grup, el consideră că face parte din categoria elevilor buni, mediocri sau slabi.

 

Începe să se intereseze de lumea din jurul lui încercând să se adapteze cerinţelor sociale. Relațiile cu prietenii devin mai importante deoarece în grup (gaşcă, bandă) se poate realiza mai bine; în acest fel se poate opune mai ferm adulţilor. Începe să cunoască sentimentul dragostei, apare nevoia de a avea prieteni de vârsta lui, de a petrece timp cu ei. Apar sentimente de admiraţie, invidie, suspiciune, teamă şi frustrare.

 

Este deschis pentru discuții, însă numai dacă simte că este înțeles și ajutat. Se închide în sine în momentul în care este judecat sau blamat pentru acțiunile sale. Competiția cu ceilalți îl face instabil emoţional, trecând repede de la veselie la izolare. Devine defensiv în momentul în care este criticat.

 

Activităţile online preferate

  • Trăieşte într-o lume a comunicării 24-7: în persoană, online prin mesaje sau chat pe telefonul mobil
  • Cercetează proiecte școlare
  • Explorează activ partea distractivă a rețelei: descarcă muzică, filme și emisiuni TV, joacă jocuri online și obține ultimele noutăți despre celebritățile preferate.
  • E interesat să construiască relații cu cunoștințe online aflându-se într-un moment sensibil în dezvoltarea lui sexuală

Aspecte importante în comportament


Comportamentul copilului devine contradictoriu din cauza diferenţelor între cum este tratat de adulţi şi responsabilităţile care i se dau. Pe de o parte i se spune că este copil, însă la școală, trebuie să acumuleze un volum mare de informaţii, să îşi facă temele, iar timpul care îi rămâne pentru joc şi socializare se reduce tot mai mult.
Pe de altă parte, socializarea activă poate duce la implicarea în conflictele online și în acțiuni de cyberbullying. Se poate ascunde în spaţiul virtual şi se poate pierde în jocuri video. Sau îşi va găsi prieteni care gândesc la fel şi-şi va dezvolta identitatea prin conexiuni online.

De cele mai multe ori, comportamentul faţă de ceilalţi, inclusiv faţă de adulţi, este puternic influenţat de cei din grup, copilul imitând o mare parte din ce vede la prietenii care consideră că formalităţile şi politeţea sunt în plus. La 11-13 ani este momentul potrivit pentru a avea conversații mai concentrate cu copiii despre importanța respectării celorlalți online și despre ce e cazul să facă dacă sunt vizați.

Copilul:

  • Crede că deţine controlul atunci când vine vorba de tehnologie.
  • Este foarte încrezător că știe să se protejeze online.
  • Se lasă influențat de valorile familiilor și colegilor lui. 
  • Este preocupat de încadrarea în grupul lui social/gaşcă, indiferent de consecinţele acţiunilor lui pe Internet.
  • Poate fi intimidat sau poate intimida el pe alții online.
  • Are abilități reduse de apreciere critică a informațiilor accesate online.
  • Este vulnerabil la marketingul online care îl încurajează să ofere informații personale prin sondaje, concursuri și formulare de înregistrare.

Părintele:

  • Îşi face griji pentru copilul lui, despre care crede că pierde timpul cu jocurile, pe reţelele sociale, comunicând cu prietenii non-stop despre lucruri neimportante sau accesând conţinuturi nepotrivite, în loc să învețe.
  • Încearcă să controleze prin observare, verificare, interzicere sau stabilirea regulilor.
  • Se simte depăşit de noile tendinţe în materie de tehnologii şi înţelege că nu are ce-l învăţa nou pe copil.

Ştiţi că siguranţa online contează, dar nu ştiţi de unde să începeţi?

 

  • Observaţi ce accesează şi cu cine comunică online. Arătaţi-i că noile materii pot fi interesante. Spre exemplu, la istorie l-ar ajuta mult dacă aţi vedea un film despre un eveniment istoric.
  • Înțelegeţi că interzicându-i să acceseze Internetul acasă, nu îl protejezaţi de riscurile online. Asta îl face și mai curios să se conecteze din altă parte şi să ascundă acest lucru.
  • Verificaţi dacă sunt potrivite vârstei jocurile, site-urile, aplicaţiile, platformele de divertisment, comunicare şi socializare accesate.
  • Discutaţi limitele a ce poate și nu poate face online - unde poate accesa internetul, cât timp poate petrece online, site-urile pe care le poate vizita și tipul de informații pe care le poate împărtăşi online. Spuneţi-i “NU” fără a da înapoi. De fiecare dată, explicaţi-i motivele pentru care răspunsul este negativ.
  • Informaţi-vă despre cum îl puteţi ajuta să navigheze în siguranță online accesând articolele la Rubrica Informaţii şi Sfaturi. Dacă vă îngrijorează comportamentul copilului dumneavoastră online și nu știți cum să-i faceți față, scrieți-i lui Gabi, consultantul Siguronline.

Relevant