//= escape_meta(Configure::read('Config.projectName')) ?> //= escape_meta($title) ?> //= escape_meta(summarize($description, 456)) ?>
Orice profesor a auzit cuvintele „gaming”, „gamer”. Acești termeni sunt de origine engleză și putem să-i auzim deseori în rândul tinerilor, adolescenților, chiar și copiii mai mici îi folosesc. Acestea se referă la implicarea în jocurile virtuale și la persoanele care joacă virtual.
Generația tinerilor pasionați de jocuri virtuale din timpurile noastre are multe posibilități de a-și găsi un joc online după plac și interese, accesând diferite platforme de joc, descărcând sau cumpărând aplicații de joc propuse de magazinul Play din telefon sau căutând intenționat un joc popular în rândul semenilor. Copiilor le plac aceste jocuri și despre aceasta ne vorbesc și datele diferitor studii și realitățile la care suntem martori zi de zi.
Deseori, tema jocurilor online provoacă diferite discuții controversate, iar mulți adulți, în special cei din rândul părinților și profesorilor, le consideră o problemă, pentru că sunt utilizate în exces de către tânăra generație.
Despre jocuri trebuie să discutăm cu copiii, să abordăm cu grijă conținutul jocurilor și unele situații neplăcute care ar putea apărea în timpul acestor jocuri.
Când spunem conținuturi ne referim la ceea ce copilul vede în aceste jocuri.
Când spunem situații neplăcute ne referim la interacțiunea copilului cu alți jucători din online și consecințele unei comunicări cu o persoană rău intenționată.
În următorul articol din seria lecturilor informative pentru cadre didactice, vom reveni la subiectul jocurilor online și cum să le vorbim copiilor despre timpul petrecut în jocuri și categoriile jocurilor pe care le selectează. Acum însă rămânem la tema comunicărilor copiilor în mediul online cu alți utilizatori, în special necunoscuți, și anume comunicarea în timpul jocurilor online.
Mai întâi, vă propunem să vă întrebați elevii ce reprezintă jocurile de care sunt pasionați. Cu siguranță, veți afla că jocurile sunt de diferite categorii: jocuri cu provocări, pe diferite tipuri de interese, jocuri individuale sau de grup, etc.
De asemenea, veți afla:
Mai puțini copii vă vor spune că jocurile sunt pe categorii de vârstă și că ceea ce fac ei este să joace fără a respecta acest principiu. Iar mulți dintre ei nici nu cunosc despre aceasta, din moment ce un joc devine popular sau are niște setări și capacități din cele mai captivante.
Ca profesori, e bine să ne aprofundăm în temă puțin mai mult decât - a menționa un joc sau a vorbi despre timpul petrecut în jocuri online nu este suficient.
La lecția despre siguranța online, când le vorbim copiilor despre comunicările în mediul online, ne referim la diferite exemple de comunicare între utilizatori. Unul dintre exemple este și comunicarea în timpul jocurilor. Rolul unei astfel de lecții este de a învăța copilul să folosească aceste posibilități de comunicare într-un mod sigur și pozitiv.
Pentru a înțelege ce înseamnă să comunice sigur și pozitiv cu alți gameri, e nevoie să aducem în discuție situații concrete, pentru a-i ajuta să tragă concluzii și să propună soluții.
Vă propunem câteva exemple:
În această discuție, ajutați copiii să învețe cum să identifice elementele unei comunicări ce ar trebui să le trezească dubii și cum să ceară sfatul sau ajutorul unui adult:
- cere informații personale;
- adresează întrebări ce se referă la familie, școală, prieteni;
- adresează întrebări jenante;
- vorbește urât sau denigrator despre alți jucători;
- insistă să prieteniți.
Într-o astfel de situație, înaite de a oferi un răspuns sau a face ceva, amintiți-i copilului despre cele câteva întrebări magice care ar putea să-l ajute să ia o decizie:
- De ce mă întreabă despre lucruri despre care nu vorbesc nici cu un prieten de școală?
- Ce s-ar putea întâmpla mai departe dacă îi trimit fotografia? Fac un lucru pe care nu l-aș face dacă aș ști că cineva mă vede?
Important: la acest capitol al jocurilor online și comunicărilor cu persoane necunoscute în acest jocuri, să adresați copiilor următoarele 2 întrebări pentru a le reaminti faptul că este important să ceară ajutor într-o situație neplăcută de comunicare cu un oarecare gamer sau „prieten” necunoscut dintr-un joc.
Dragi profesori, vă încurajăm să nu vă fie frică să provocați copiii la discuții despre jocurile online și comunicările pe aceste platforme. Vă sugerăm să nu abordați acest subiect într-o manieră restrictivă. Copiii pot avea și experiențe frumoase și interesante cu alți gameri din online ( lucru de echipă în elaborarea strategiilor, soluționarea comună a problemelor, descoperirea unor lucruri captivante și de dezvoltare, etc.). Scopul discuției dumneavostră este de a-i învăța să dețină controlul asupra informațiilor personale și conținuturilor cu imaginea lor și de a preveni implicarea lor în situații neplăcute sau/și de abuz.
Vă reamintiți-le copiilor că pentru ei există serviciul Siguronline.md la care se pot adresa cu încredere, anonim și confidențial, în orice problemă ce se referă la navigarea lor în mediul online. E valabil mai ales atunci, când nu știu cui să se adreseze sau le este frică să povestească despre cele întâmplate.
La început de decembrie, ne dăm întâlnire la INTERSECȚIA care marchează zona sigură online! Siguranța online a copiilor a fost și va rămâne una dintre preocupările de bază ale Centrului Internațional „La Strada”.
În lucrul de profesor, deseori, vă ciocniți cu îndoieli ce pot crește în mici frici atunci când subiectul pe care doriți să-l abordați cu copiii este unul sensibil și delicat.
Lucrând cu elevii la temele sexting și sextortion, ne referim la aspecte ce țin de viața personală a copilului, la comunicarea sa cu alte persoane, la percepția propriei imagini, la felul cum această imagine poate fi compromisă.