Cum să-mi protejez copilul online la 11-13 ani

Mă îngrijorează comportamentul copilului meu, cu cine pot discuta?

Ce să fac dacă se întâmplă o situaţie neplăcută online?

Unde pot găsi mai multe informaţii?

Preadolescenţa este o perioadă percepută ca sfârşitul copilăriei, remarcându-se prin maturizare intensă (mai ales sexuală) şi printr-o structurare complexă a personalităţii.

E bine cunoscut faptul că adolescenții sunt la vârsta la care sunt în căutare de sine, vor să descopere lucruri noi și își asumă ușor riscuri fără a anticipa consecinţele. Iar INTERNETUL le oferă o multitudine de posibilități: fie de a învăța o limbă nouă, fie de a viziona filme cu actorul preferat sau de a-și face noi prieteni. În această perioadă, mai mult decât în oricare alta, viaţa socială se trăieşte cu intensitate maximă. Însă fiind mereu online, pot pierde simțul timpului sau pot ajunge influenţaţi de ceea ce văd sau publică online.

La această vârstă viaţa afectivă a copilului se diversifică. El începe să cunoască sentimentul dragostei, nevoia de a avea prieteni de vârsta lui, de a petrece timp cu ei. La 11-13 ani, copilul este prezent cel puţin pe o reţea socială (Facebook, Odnoklassniki, Instagram, Vkontakte...) sau foloseşte un program de mesagerie instant (Viber, Skype, WhatsUp...)  Începe a urmări unele persoane populare online, se implică în discuții în grupuri, comentează diferite postări.

Interesul de a-și face noi prieteni, de socializare și comunicare, de obicei, determină noi riscuri pentru copil. Internetul este o nouă cale de a-şi face prieteni şi, totodată, internetul oferă anonimitate. Niciodată nu știi cine se află de partea cealaltă a monitorului.

Copilul se poate confrunta cu diverse probleme în mediul online

-          Face cunoștință cu persoane necunoscute (fie pe rețele sociale, fie în timpul jocurilor online) și poate să împărtășească prea multe informații personale (școala în care învață, unde locuiește, cu ce se ocupă părinții), fotografii, video-uri. Aceste informații îl pot face ușor de identificat. Dacă informaţiile sunt prea personale, copilul poate fi intimidat sau şantajat.

-          Încarcă online fotografii /video personale care devin accesibile publicului şi ajung să-i creeze o reputație proastă. Acestea pot fi copiate, redistribuite de zeci de ori și republicate pe alte site-uri în contexte nedorite şi neplăcute.

-          Din dorinţa de a se adapta cerinţelor sociale şi de a face faţă competiţiei în grupul de prieteni, poate ajunge influențat sau manipulat de persoanele „populare” sau „influente” pe care îi urmăreşte sau cu care comunică online, să acționeze distructiv.

 

În pofida acestor riscuri, înțelegem că, de fapt, nu este totul atât de rău precum pare.

Copilul utilizează tehnologiile pentru lucruri pozitive: pentru a învăța, pentru a-și face prieteni, a comunica și a fi la curent cu tot ceea ce se întâmplă în lume. Rolul nostru de părinte este de a-l ghida să le facă în siguranță.

Cum să-mi protejez copilul fără să se simtă controlat?

  •  Supravegheați atent

Copiii dorm cu telefoanele lângă ei ca să nu rateze niciun mesaj. Transformaţi dormitorul copilului dumneavoastră într-o zonă ‘tech-free’ (fără tehnologii) pe timp de noapte. Menţineţi activităţile online în zonele comune, astfel încât să puteţi observa ce site-uri accesează și ce informaţii oferă acolo.

  • Verificați dacă este potrivit

Previzualizați site-urile web sau aplicațiile pe care copilul dumneavoastră dorește să le utilizeze, astfel încât să puteți discuta despre orice îngrijorare care ar putea să apară. Utilizați și arătați-i cum să folosească funcțiile de „căutare sigură” pe motoarele de căutare. Aflaţi mai multe despre cum se face acest lucru accesând Centrul de Ajutor pe https://support.google.com/

  • Stabiliţi o înţelegere

Agreaţi cu copilul limitele a ce poate și ce nu poate face online - unde poate accesa internetul, cât timp poate petrece online, site-urile pe care le poate vizita și tipul de informații pe care le poate împărtăşi. Vorbiți despre beneficiile și riscurile rețelelor sociale şi platformelor de comunicare instant, înainte de a se alătura oricărui site.

  • Iniţiaţi discuţii

Cea mai bună metodă de a afla ce face copilul dumneavoastră online este să-l întrebaţi, să vă povestească el. Discutaţi despre construirea și menținerea unei amprente digitale pozitive.

  •  Informaţi-l bine despre reţelele sociale

Discutaţi cu el despre prieteniile virtuale, despre ceea ce postează online, ce ar putea vedea pe aceste platforme şi ce este considerat a fi un comportament corespunzător. Copilul trebuie să înțeleagă cât de ușor pot fi înțelese sau scoase din context lucrurile care sunt postate, așa că începeţi să exersaţi: „gândește-te înainte de a posta” şi „internetul nu are butonul „DELETE”. 

Ce trebuie să cunoască copilul meu?

  • Să discute pe reţele sociale şi în camere de chat doar cu prietenii pe care îi cunoaște în realitate, aşa va fi sigur că sunt cine pretind că sunt.
  • Să nu încarce fotografii cu alte persoane fără să-i întrebe dacă sunt de acord.
  • Să înţeleagă că discuţiile în privat pot deveni publice sau distribuite în masă.
  • Să nu posteze online lucruri pe care nu ar vrea să le vadă toţi, inclusiv profesorii sau buneii.
  • Să trateze oamenii în online cu bunătate și respect; să nu răspândească bârfe, să nu intimideze, să nu-i ameninţe pe alţii.
  • Să activeze setările de confidenţialitate oriunde acestea sunt disponibile pentru a limita accesul public la informaţiile personale.
  • Să nu stabilească întâlniri cu persoanele cu care a discutat doar online.
  • Să oprească comunicarea dacă cineva îl face să se simtă neconfortabil: insistă să facă ceva, intimidează sau ameninţă.
  • Să ceară ajutor dacă se confruntă cu o problemă.

Copilul dvs. va fi mai deschis să vorbească sau să ceară ajutor dacă:

Nu va fi jenat

– începeţi conversaţiile atunci când sunteţi în doi.

Ştie că va primi un sfat

– cereţi-i sfatul despre cum să faceţi ceva online şi folosiţi asta ca început de conversaţie.

Este încurajat

– ascultaţi-l atent şi lăudaţi-l atunci când îşi împărtăşeşte experienţele online cu dumneavoastră.

Nu va fi certat

– rămâneţi calm şi ascultaţi-l fără să-l judecaţi atunci când copilul dumneavoastră vine cu o problemă.

Nu va fi pedepsit

– copiii de multe ori ascund ce li se întâmplă din frica să nu li se interzică accesul la internet.

Ce să fac dacă se întâmplă o situaţie neplăcută online?

 

Rămâneți cât puteți de calm și înțelegător.

Dacă copilul v-a povestit despre aceasta înseamnă că are încredere în dvs. și are nevoie de ajutor.

Aflați cât mai multe detalii despre ce s-a întâmplat.

Ce? Când? Cum? Unde? Cine?

Liniștiți-vă copilul și încurajați-l spunându-i că împreună veți găsi o soluție.

A-i interzice să utilizeze internetul sau a-l închide în casă pentru a-l proteja de alte pericole nu este o soluție la această etapă, iar asta îl poate face și mai izolat și închis în sine.

,,Tu ești vinovat, m-ai făcut de rușine” – e una dintre reacțiile care descurajează și agravează și mai mult consecințele situației neplăcute trăite de copil.

Nu ștergeți nimic din ceea ce ar putea proba circumstanțele abuzului: fotografii, înregistrări audio/video, mesaje, conversații etc. Toate acestea pot fi de mare folos în continuare.

Opriți orice comunicare. Nu încercaţi dvs. să luați direct legătura cu persoana rău-intenționată și spuneți-i și copilului să înceteze orice comunicare cu acea persoană (Chiar dacă copilul e șantajat și amenințat). De obicei aceste persoane rău intenționate vor încerca să facă orice pentru a obține de la copil ceea ce își doresc.

Consultantul Siguronline vă poate ajuta dacă doriți să discutați cu cineva despre această situație.

Relevant