Unde şi cum raportez un mesaj amenințător?

În cazul în care crezi că un mesaj primit de tine nu este o glumă şi nici întâmplare, ci are intenţia să-ţi facă un rău, îl poți raporta sau poți contacta Consultantul Siguronline. Persoana respectivă nu va afla cine a raportat mesajul. Pentru siguranţa ta şi a celor din jur, raportează următoarele conţinuturi online - acestea sunt abuzive şi trebuie oprite: Intimidarea sau hărțuirea: conținut care atacă în mod intenționat persoane în scopul de a le înjosi sau de a le face de rușine, sau contactarea repetată a unei persoane în ciuda dorinței și acțiunii clare de a nu avea contact. Amenințările directe: amenințări grave și credibile de vătămare corporală făcute în adresa persoanelor. Violența și exploatarea sexuală: conținut care amenință sau care promovează violența sau exploatarea sexuală, inclusiv solicitarea de materiale cu caracter sexual, amenințările de distribuire a imaginilor cu caracter intim, precum și oferirea de servicii de natură sexuală. Dacă cineva te deranjează, poți oricând să blochezi persoana respectivă. Dacă simți vreodată că tu sau o persoană pe care o cunoști sunteți în pericol imediat, contactează poliția 902 sau 112.

Cum blochez mesajele de la cineva?

Când blochezi mesajele de la altă persoană, persoana respectivă nu va putea să te mai contacteze (de exemplu, să îți trimită mesaje, să te sune). Nici tu nu vei mai putea să o contactezi. Dacă ești într-o conversație de grup care include și persoana pe care ai blocat-o, vei primi o notificare. În acel chat vei putea vedea mesajele persoanei blocate din conversație, iar persoana respectivă va putea să le vadă pe ale tale. Blocarea mesajelor de la o persoană este diferită de blocarea persoanei respective. Dacă blochezi mesajele de la cineva, dar nu blochezi persoana, vei putea încă să îi vezi profilul, actualizările de stare, comentariile, aprecierile și etichetele.

Ce este blocarea? Ce se întâmplă când blochez pe cineva?

Poți bloca pe cineva pentru a împiedica persoana respectivă să mai vadă ce postezi pe profilul tău, să îți scrie sau să te adauge ca prieten. Persoanele nu sunt anunțate atunci când le blochezi. Blocarea unei persoane cu care ești prieten va duce în mod automat la ștergerea ei din lista de prieteni. Persoanele blocate nu vor putea: - să vadă ceea ce postezi în profilul tău; - să te eticheteze în postări, comentarii sau fotografii; - să te invite la evenimente sau grupuri; - să înceapă o conversație cu tine; - să te adauge ca prieten. Când blochezi pe cineva, nu vei mai putea face unele lucruri, cum ar fi începerea unei conversații cu persoana respectivă sau adăugarea ei ca prieten. Notă: Când deblochezi o persoană, nu veți fi din nou prieteni în mod automat, va trebui să-i trimiți o cerere nouă de prietenie.

Ce ar trebui să fac dacă cineva mă provoacă să fac ceva ce nu vreau?

Dacă cineva îți cere sau te provoacă vreodată să faci ceva ce nu vrei, nu o face. Există mai multe moduri în care poți reacționa în astfel de situaţii: - Șterge eticheta cu numele tău: dacă cineva te-a nominalizat etichetându-te într-o postare. - Șterge postarea din cronologia ta: dacă cineva a postat direct în cronologia ta. - Blochează persoana care te-a nominalizat sau te-a provocat: pentru ca aceasta să nu te mai poată eticheta și să nu-ți mai poată trimite mesaje. - Activează setările privind revizuirea etichetelor adăugate în postări: pentru a putea verifica etichetele pe care alte persoane le adaugă la postările tale. - Activează setările pentru a revizui postările etichetate din cronologia ta: pentru a putea aproba manual postările în care ești etichetat, înainte ca acestea să apară în cronologia ta.

O relație pe care o am pe o reţea socială mă face să mă simt inconfortabil. Ce ar trebui să fac?

În primul rând, nu accepta ceea ce te face să te simți inconfortabil. Chiar dacă cineva pare să îți fie prieten, nu îți este prieten dacă încearcă să te convingă să faci ceva împotriva voinței sau intereselor tale. Este greu să iei o decizie corectă atunci când ești supărat/ă sau confuz/ă; așadar, trebuie să-ți fie ție cât mai clar ce este și ce nu este în interesul tău. Dacă ai nevoie de ajutor în acest sens, vorbește cu o persoană în care ai încredere, cum ar fi un prieten apropiat, un membru al familiei sau un psiholog. - Dacă primești comentarii sau mesaje nedorite de natură sexuală, cel mai bine este să nu continui acea conversație. Dacă persoana insistă, o poți bloca sau raporta comportamentul sau conținutul abuziv. - Dacă cineva îți cere să distribui fotografii nud sau cu conținut sexual explicit în care apari tu, cel mai simplu răspuns pe care îl poți da este: „Nu". - Dacă o persoană te amenință că va distribui elemente de conținut care ai vrea să rămână confidențiale (de exemplu, mesaje, fotografii), cerându-ți să îi trimiți bani sau orice altceva, întrerupe acea conversaţie şi raportează-ne nouă.

Ce ar trebui să fac dacă cineva îmi cere să trimit sau să distribui online o fotografie cu mine în care apar dezbrăcat?

Gândește-te cum ar putea să te afecteze situația în care fotografiile tale nud sau de natură sexuală ar scăpa de sub controlul tău. Asta se poate întâmpla în orice secundă în care cineva apasă pe Trimite. Uneori prietenii fac greșeli, fac glume proaste sau acționează la mânie și distribuie materiale pe care nu ar trebui să le distribuie. Iar uneori prietenii devin „foști prieteni”. Cel mai sigur este să nu trimiți niciodată, nimănui fotografii nud și niciun alt tip de imagini care nu ai vrea să fie văzute de alții, chiar dacă te simți foarte apropiat de persoana care ți le cere. Dacă o persoană la care ții te roagă sa îi trimiți o fotografie nud sau să purtați o conversație privată și nu dorești să faci acest lucru, spune-i că nu te simți bine făcând asta. Niciun om care te iubește sau te respectă nu te va presa și nu te va amenința. Dacă cineva încearcă să te amenințe sau să te intimideze, trebuie pur și simplu să refuzi. Dacă persoana insistă, vorbește cu cineva în care ai încredere sau apelează consultantul Siguronline.

Cineva mă amenință că va distribui online mesaje, fotografii, clipuri video care doresc să rămână confidențiale. Ce ar trebui să fac?

Dacă cineva te amenință că va distribui elemente de conținut care dorești să rămână confidențiale, cerându-ți să îi trimiți bani sau orice altceva, ai la dispoziție câteva opțiuni: - Discută cu unul dintre părinți sau cu un alt adult care crezi că te poate ajuta - Discută cu un consilier școlar sau cu o persoană din administrația școlii dacă persoana care te ameninţă are legătură cu şcoala. - S-ar putea să ai nevoie de o dovadă a ameninţării. Accesează profilul acestei persoane și copiază URL-ul său de la profil și adresa de e-mail. - Raportează-ne nouă această persoană. Distribuirea sau amenințarea de a distribui imagini intime reprezintă un abuz. Consultantul Siguronline te poate ajuta să găsești soluții pentru siguranța ta.

Ce ar trebui să fac dacă cineva distribuie fără permisiunea mea, o fotografie intimă cu mine?

S-ar putea să ai nevoie de o dovadă a postării, salvează postarea facând o captură de ecran. Primul lucru pe care ți-l recomandăm este să fii cât mai aproape de părinţi, rude și alte persoane care te vor susține atunci când ai nevoie. De asemenea, ia legătura cu consultantul Siguronline, care îţi va oferi sfaturile şi suportul necesar în asemenea situaţii.

Cum raportezi diverse lucruri?

Cea mai bună modalitate de a raporta conținutul abuziv sau spamul, este folosirea linkului Raportează care apare în dreptul conținutului respectiv. Poţi raporta profiluri, postări, postări făcute în cronologia ta, fotografii şi clipuri video, mesaje, pagini, grupuri, reclame, evenimente, colectare de fonduri, întrebări, comentarii.

Ce ar trebui să fac dacă văd pe internet imagini cu un copil care este abuzat fizic sau sexual?

Dacă vezi pe Internet imagini cu un copil care este abuzat fizic sau sexual, te rugăm să ne raportezi această întâmplare. Copilul poate fi identificat și ajutat. La fel, trebuie să raportezi fotografia sau clipul video postat online. Nu-l distribui, nu-l descărca și nu adăuga comentarii la conținut. Salvează link-ul conţinutului publicat.

Ce pot face pentru a-mi păstra contul în siguranță?

Protejează-ți parola. Nu folosi aceeaşi parolă pe niciun alt site online, și nu o dezvălui niciodată nimănui. Parola ar trebui să fie greu de ghicit. Evită să incluzi numele tău sau cuvinte obișnuite. Află mai multe despre crearea unei parole complexe. Nu dezvălui niciodată informațiile tale de conectare. Escrocii pot crea site-uri web false și îți pot solicita să te conectezi cu adresa de e-mail și parola. Verifică URL-ul site-ului web înainte să introduci informațiile de conectare. Deconectează-te de la contul personal, atunci când utilizezi un computer folosit în comun cu alte persoane. Dacă uiți, te poți deconecta de la distanță. Nu accepta cereri de prietenie de la persoane pe care nu le cunoști. Escrocii pot crea conturi false pentru a se împrieteni cu alte persoane. Dacă accepţi prietenia, acest lucru i-ar putea permite să publice postări spam în cronologia ta, să te eticheteze în postări și să-ți trimită mesaje rău intenționate. Nu apăsa niciodată pe linkuri suspecte, chiar dacă par să provină de la un prieten sau de la o companie de care ai auzit. Aici se numără și link-urile de la postări sau din email-uri. Reține că serviciile nu solicită niciodată parola într-un email. Dacă vezi un link suspect, raportează-l. Folosește funcțiile suplimentare de securitate. De exemplu, poți să primești alerte cu privire la conectările necunoscute și să alegi prietenii care să fie contactele tale de încredere. Dacă te-ai conectat de pe un computer, poți folosi Verificarea securității pentru a revizui setările de securitate.

Conturi sparte și conturi false

Contul tău ar trebui să te reprezinte pe tine și numai tu ar trebui să ai acces la acesta. Dacă ai impresia că o altă persoană sau un virus ţi-au compromis contul, dacă cineva dobândește acces la contul tău sau creează un cont pentru a pretinde că ești tu sau altcineva, accesează Pagina de Ajutor al serviciului pe care ai creat contul şi raportează aceste acţiuni administratorilor. Contul tău ar putea fi spart dacă observi că: - Adresa ta de e-mail sau parola a fost schimbată. - Numele sau data nașterii a fost schimbată. - S-au trimis cereri de prietenie către persoane pe care nu le cunoști. - S-au trimis mesaje pe care nu le-ai scris tu. - S-au creat postări pe care nu le-ai creat tu. Notă: dacă adresa de e-mail asociată cu contul tău a fost schimbată, poți anula această schimbare. Când este schimbată o adresă de e-mail, serviciile trimit un mesaj cu un link special la contul de e-mail anterior. Poți să apeși pe acest link ca să anulezi schimbarea adresei de e-mail și să-ți securizezi contul.

Cum îmi pot reaccesa contul?

Pentru ați reaccesa contul, conectează-te la pagina de start a serviciului folosit, urmează instrucțiunile pentru ați confirma identitatea și dacă este necesar, scanează-ți computerul/tableta/telefonul pentru a detecta eventuali viruși. Dacă ai un cont pe o rețea socială sau email, poți avea la dispoziție următoarele opțiuni de confirmare a identității: - indică numărul de telefon sau adresa de email la care să primeşti codul sau link-ul de restabilire a accesului - răspunde la întrebarea ta de securitate (dacă ai adăugat vreuna în cont); - identifică prieteni în baza fotografiilor etichetate ale acestora; - ia legătura cu un prieten ales de tine anterior pentru a te ajuta; - menționează-ți data nașterii. Dacă nu îți amintești parola, poți solicita o altă parolă. Pentru restabilirea parolei, apasă pe "Ai uitat parola", selectează ce îți amintești despre profilul tău: date personale (prenumele, numele de familie, vârsta şi oraşul), telefon, adresa de email, nume de utilizator, link la profil. Dacă nu reuşeşti, atunci contactează Centrul de Asistenţă al serviciului pe care ai creat contul, pentru a solicita ajutor în restabilirea accesului la cont.

Ce sunt informațiile publice?

Informațiile publice pot fi văzute de oricine, chiar și de persoanele care nu sunt în lista ta de prieteni sau care folosesc alte canale media. Acestea sunt: 1) Unele informații pe care le oferi atunci când completezi datele din profilul tău: numele tău, sexul, vârsta, limba, ţara, numele de utilizator și ID-ul de utilizator (numărul de cont), fotografia de profil, fotografia de copertă și rețelele. 2) Lucrurile distribuite de tine altor persoane: dacă informațiile publicate de tine sunt distribuite de către alte persoane, chiar dacă informația distribuită nu ai făcut-o publică. 3) Comentariile la postările publice ale persoanelor. 4) Postările în grupuri publice sau pe paginile rețelelor sociale. Orice persoană care poate vedea pagina sau grupul poate vedea postarea sau comentariul tău. Reține că informațiile publice pot: - să fie asociate cu tine, chiar și în afara reţelei; - să fie afișate atunci când cineva efectuează o căutare pe Pagina reţelei sau pe un alt motor de căutare; - să fie accesibile jocurilor, aplicațiilor și site-urilor web integrate în reţeaua socială care sunt folosite de tine și de prietenii tăi.

Cum stabilesc cine poate vedea informațiile din profilul sau cronologia mea?

Oricine poate vedea informațiile tale publice, care includ numele tău, fotografia ta de profil, fotografia de copertă, sexul, numele de utilizator, ID-ul de utilizator (numărul de cont) și rețelele. Doar tu și prietenii puteți posta în cronologia ta. Atunci când postezi ceva, poți stabili cine poate vedea postarea folosind selectorul de audiență. Când îți editezi informațiile despre tine, la fel poți să stabilești cine le vede. Înainte ca fotografiile, postările și activitățile din aplicații în care te-a etichetat cineva să apară în cronologia ta, poți aproba sau refuza etichetarea pornind Revizuirea cronologiei. Cu toate acestea, vei fi în continuare etichetat, iar conținutul etichetat (de exemplu fotografia, postarea) va fi distribuit audienței stabilite de persoana care a făcut postarea.

Ce ar trebui să fac dacă văd ceva ce nu-mi place pe reţelele sociale?

Ai mai multe opțiuni: - Dacă nu îți place o postare care apare în Noutăți, poți să o ascunzi. - Dacă nu îți place o postare în care te-a etichetat cineva, poți șterge eticheta. - Dacă vrei ca o postare să fie ștearsă, solicită-i persoanei care a postat-o să o șteargă. Dacă postarea reprezintă un abuz (de exemplu, intimidare sau hărțuire), înțelegem că s-ar putea să ți se pară dificil să iei legătura direct cu persoana respectivă și te încurajăm să ne raportezi postarea. - Dacă te deranjează o persoană, poți s-o ștergi din lista de prieteni sau s-o blochezi. Reține că trebuie să discuţi cu părinţii sau să contactezi Consultantul Siguronline, dacă te simți amenințat/ă de ceva ce vezi sau îţi este expediat.

Cum îmi dezactivez contul pe o reţea socială?

Dacă îți dezactivezi contul, profilul tău nu va mai fi vizibil pentru alte persoane și utilizatorii nu te vor mai putea căuta. Este posibil ca unele informații, cum ar fi mesajele pe care le-ai trimis prietenilor, să fie în continuare vizibile pentru ceilalți. Dacă dorești să revii după dezactivarea contului, îl poți reactiva oricând pe unele site-uri, pe altele este indicat o perioadă (de exemplu, pe ok.ru, un cont dezactivat poate fi reactivat timp de 90 de zile). Reține că, dacă folosești contul pentru a te conecta în altă parte, contul tău se va reactiva. Acest lucru înseamnă că profilul tău, inclusiv lucrurile precum prietenii, fotografiile și postările, vor fi restaurate complet. Reține că, pentru a-ți reactiva contul, va trebui să ai acces la adresa de e-mail sau numărul de telefon pe care le folosești pentru a te conecta. Dacă îți ștergi definitiv contul, nu vei mai putea să-l reactivezi sau să recuperezi conținutul sau informațiile pe care l-ai adăugat.